Ensenyament treballa en un nou pla d’escola inclusiva

Ha elaborat un decret per a l’escolarització de persones amb discapacitat en centres ordinaris que ha generat rebuig entre els pares

Escoles inclusives on els nens amb necessitats específiques comparteixin centre amb tots els altres. Aquesta és la idea que vertebra el nou decret sobre alumnes amb necessitats especials que el Departament d'Ensenyament posarà a discussió de la comunitat educativa al gener.
 

Tot i que l’aprovació no està prevista fins el mes de juny i l’entrada en marxa pel curs escolar 2016-2017, després de les vacances de nadal els docents i professionals d’atenció educativa a podran accedir a noves orientacions i materials del departament, sota el títol ‘De l’escola inclusiva al sistema inclusiu. Una escola per a tothom, un projecte per a cadascú’. 

L’objectiu del nou decret, que derogarà la legislació vigent és regular “de manera molt més global l’atenció a tots els alumnes per assolir l’èxit escolar”, va explicar la consellera Irene Rigau.

La fita queda explicada a través d’un esquema piramidal recollit en els materials que s’han començat a repartir a les escoles. La piràmide té una base sòlida, que agrupa un 80% dels alumnes, aquells que estudien sense dificultats. En el centre de la figura s’hi troben un 15% dels estudiants, els que requereixen suports i mesures addicionals.  Finalment, a la punta, hi ha un 5% d’alumnes, aquells que necessiten suport intensiu. El decret de 1997 només es focalitzava en aquest 5% de l’alumnat, la nova legislació, en canvi, té en compte tots els alumnes i els divideix en els tres àmbits d’actuació de la piràmide.  
 
En escoles públiques i concertades
 
El projectes s’implantarà en escoles públiques i concertades. A cada centre, una comissió de tractament de la diversitat analitzarà els recursos disponibles i els que caldrà afegir per poder atendre els alumnes. “No seran recursos sempre fixos”, va explicar la consellera Rigau, que va posar com exemple que si un nen té un dèficit auditiu “un especialista dels equips que té el sistema haurà d’actuar en el seu centre”. 
 
Les escoles hauran de tenir un pla d'inclusió i itineraris personalitzats per als alumnes que ho necessitin. Ensenyament garantirà que puguin disposar dels recursos necessaris, que determinarà l'equip d'atenció psicopedagògica (EAP) en informes vinculants. En aquests documents també s'hi recolliran les orientacions i el pla individual de cada alumne per poder garantir que segueixi al centre ordinari. 
 
Els dictàmens de l'EAP seran coneguts per les famílies. "Fins ara era una informació interna dels centres, i ara serà compartida amb les famílies", va apuntar Rigau. D'aquesta manera els pares sabran quines són les necessitats específiques del seu fill i quin programa d'atenció tenen dret a exigir. Una altra de les mesures innovadores que regula el decret és la creació d'equips especialitzats en trastorns de conducta. Aquesta necessitat s'afrontarà conjuntament amb el Departament de Salut
 
La nova legislació també preveu actuar en els estudis postobligatoris, adaptant la formació professional per fer que els alumnes amb més dificultats puguin acostar-se al màxim a l'objectiu d'integrar-se en el món laboral. 
 
Per millorar l'atenció educativa als alumnes amb necessitats especifiques i impulsar l’escola inclusiva, el Departament d’Ensenyament aquest curs 2015-2016 va fer una ampliació de 360 professionals: 56 tècnics d’educació infantil, 93 tècnics d’integració i 211 educadors per a les unitats de suport a l’educació especial. Rigau va remarcar que “aquests suports s’han de continuar ampliant i també en la part de Formació Professional, per donar resposta al que preveu la llei d’FP: tot alumne té dret a la pre-professionalització”.
 
 
La plataforma per l'escola inclusiva rebutja el nou decret

La Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya ha manifestat el seu rebuig a l'aprovació d'un nou decret que, segons el mateix departament, té com a prioritat l'escola inclusiva. Així ho ha fet saber a través d'un comunicat
 
La portaveu de la plataforma, Noemí Santiveri, denuncia que el decret només revisa les actuacions que ja s'estan duent a terme i no proposa cap millora ni avenç.  La plataforma critica la " falta d'ambició" del decret i veu insuficient que es marqui com a prioritat escolaritzar els nens a l'escola ordinària. Santiveri assegura que això " és un dret" de l'alumnat. "És una línia que no podem creuar", adverteix. 
 
Les dues principals objeccions de la plataforma giren entorn el dret dels pares a decidir i a la necessitat de reconvertir els centres d’educació especial. Des d’escola inclusiva entenen que les famílies han de poder exercir el seu dret a decidir sobre l’escolarització dels seus fills. Així mateix, reclamen “la reconversió dels centres d’educació especial”, ja que sinó “Catalunya seguirà veient com, per moltes mesures que es prenguin, aquestes escoles aniran incrementant el nombre d’alumnes enlloc de disminuir”.  Segons les seves dades, aquests centres tenen ja 7.000 alumnes, quan només fa 4 cursos en tenien 6.000. 
 
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article