Una versió del 'Soldadet de Plom', pensada per a persones amb diversitat intel·lectual

Una dissenyadora ha treballat perquè els dibuixos del conte siguin entesos per a persones que no tenen un bon sistema de lectoescriptura

Clara Luna Rodríguez és la investigadora del departament de Dibuix de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Granada que ha treballat els últims mesos en una nova versió del conte clàssic 'Soldadet de Plom'. Es tracta, però, d'una versió que permet "llegir una història, encara que no sàpiguen llegir", basat en un llenguatge gràfic molt simple d'imatges il·lustrades.

"Necessitem realitzar dibuixos accessibles que permetin a persones que no tinguin adquirit el sistema de lectoescriptura, entendre la història que volem explicar" explica Rodríguez com a leit motiv que va motivar-la a il·lustrar el llibre. Per fer-ho, la dissenyadora va crear-lo junt amb persones amb discapacitat intel·lectual i diferents professionals d'aquest àmbit que van anar-la guiant i aconsellant sobre el bon funcionament dels dibuixos.

Per corroborar-ho, un cop va enllestir el conte va deixar-lo a 97 persones amb diversitat intel·lectual de 6 a 66 anys i també a nens sense aquesta diversitat d'entre 4 i 5 anys. Cadascun d'ells va tenir la possibilitat d'inspeccionar el llibre i de resseguir-lo de forma individual durant 15 minuts. Els resultats foren molt positius ja que la majoria de les persones testades va ser molt alta en correlació amb les seves capacitats.

"No és que no tinguessin la capacitat de comprendre- diu Clara Luna Rodríguez- és que no s'havia creat el material adequat perquè poguessin fer-ho". "Aquest projecte suposa el primer pas en la creació d'aquest tipus de materials, i per descomptat s'ha de seguir investigant i millorant en benefici de la comprensió i l'accessibilitat", explica l'autora dels dissenys del conte.

Consells per a contes accessibles

L'autora de les il·lustracions del 'Soldadet de plom' ha fet alguns suggeriments sobre com dibuixar històries accessibles. D'una banda, l'autora proposa que siguin històries lineals, sense salts en el temps ni en l'espai que permetin un fàcil seguiment de la narració. Per això, cal evitar les històries paral·leles i no buscar la sobrestimulació que pot portar a la dispersió i a la pèrdua del fil i de l'interès.

Rodríguez també proposa utilitzar un llenguatge gràfic i senzill, explicar una idea en cada il·lustració i assenyalar - amb fletxes, per exemple - el salt d'una vinyeta a l'altra, que sempre s'ha de fer d'esquerra a dreta. A més, la dissenyadora també aconsella que el personatge principal aparegui en tot moment perquè es faci evident que és a ell a qui li està passant la història.

Foto: una de les il·lustracions del conte. En podeu trobar més al blog de l'autora.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article