Dues escoles catalanes, entre les 50 més innovadores del món

L'estudi 'Viatge a l'escola del segle XXI' recull les conclusions d'Alfredo Hernando, un investigador que va recórrer el planeta per buscar metodologies docents pioneres


Les escoles Montserrat i Mare de Déu de Montserrat, ambdues a la província de Barcelona, es troben entre els 50 centres més innovadors del món, segons un treball del psicòleg i investigador Alfredo Hernando: 'Viatge a l'escola del segle XXI'.

La recerca, publicada per la Fundació Telefònica, il·lustra la ruta mundial que l'educador va dur a terme durant nou mesos per documentar les metodologies més innovadores que s'estan aplicant arreu del planeta. Hernando buscava al que denomina 'Escoles21', aquelles adaptades els requisits del segle actual, les que estan en constant revisió per millorar l'aprenentatge dels alumnes i la participació de tota la comunitat educativa.

En concret, del Col·legi Montserrat en destaca l'aprenentatge cooperatiu i "La paleta de les intel·ligències". Es tracta d'una representació gràfica per programar a l'aula que permet al professor enriquir la comprensió dels alumnes amb activitats orientades en funció de les competències dels diferents estudiants. El currículum personalitzat i enriquit és "el trampolí ideal" per iniciar un canvi cap a escoles referents, assegura.  

D'altra banda, l'Escola Mare de Déu de Montserrat, a Terrassa, és considerada  per Hernando com "una comunitat d'aprenentatge" d'èxit, ja que en cinc anys els alumnes que van superar les avaluacions de les competències bàsiques per la comprensió lectora van passar  del 17% al 85%.

Dos centres espanyols es colen també en el rànquing

El col·legis Padre Piquer i Santa María la Blanca, a Madrid, també han aconseguit colar-se entre els 50 més innovadors del món. Del primer, Hernando en destaca la seva 'aula cooperativa multitasca', que descriu com a una iniciàtica d'inclusió acadèmica i social, sense barreres de cap tipus. En aquesta classe els alumnes treballen en grups o de manera individual, supervisats per tres professors, en diferents projectes de diverses àrees.

Pel que a fa a l'escola Santa Maria la Blanca, l'estudi posa de manifest el seu 'projecte EBI', que busca un ensenyament personalitzat que respongui a les necessitats individuals de cada estudiant. "Aquest mètode permet mesurar el treball que s'està fent per detectar els aspectes a millorar en temps real i establir propostes de millora a cada curs escolar", diu Hernando.

En definitiva, la publicació de l'investigador fa un recorregut per 50 centres de tot el món per demostrar com "gràcies a un projecte d'innovació integral, que es manifesta en petites accions quotidianes, és possible millorar el procés educatiu i els seus resultats".

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article