Implementar la responsabilitat social empresarial, el diàleg necessari entre empresa i grups d'interès

El Social.cat ha parlat amb el gerent d'Apunts i la directora de la Càtedra d'Economia Solidària, organitzador de la II Jornada Implementar la RSE

La Responsabilitat Social Empresarial (RSE) ja forma part dels objectius essencials de moltes empreses. L'aposta de futur és millorar la qualitat de les relacions entre empreses i sectors socials i aquest és l'objectiu de la II Jornada Implementar la RSE que organitzen l'empresa d'economia social 'Apunts' i la Càtedra d'Economia Solidària de la Universitat Abat Oliva CEU. 'Del diàleg a la co-creació amb els grups d'interès social' és el títol que engloba diverses taules rodones amb experiències d'èxit aquest dimarts, 25 d'octubre, a l'Aula Magna de l'Abat Oliva. El Social.cat és mediapartner de la iniciativa.

Aprofitant la segona edició d'aquestes jornades, el Social.cat ha parlat amb el gerent d'Apunts, Julio Castillo, i la directora de la Càtedra Economia Solidària de la CEU UAO, Carmen Parra, per reflexionar precisament sobre la responsabilitat social de les empreses, el model d'economia solidària, la importància de la comunicació i la bona entesa amb els partners i, sobretot, la necessitat d'incorporar la part social no només com a benefici sinó com a forma de ser i fer.  

Julio Castillo, gerent d'Apunts

"Tenim la voluntat de visibilitzar les empreses que fan una bona feina", diu el gerent d'Apunts, Julio Castillo sobre la Jornada. Segons Castillo, la clau per identificar els grups socials que poden interessar a l'empresa és valorar aquells punts coincidents entre les dues organitzacions. Per això, "cal conèixer quins són els objectius que l'empresa vol desenvolupar i quins vincles vol crear", explica i proposa fer partícips ambdos ens "del procés productiu amb valors socials que gestin".

La cooperació per aconseguir un objectiu comú, on cada part hi aporti coses noves farà que, d'un diàleg, es passi a la co-creació que reivindica el títol de la jornada. Castillo confirma que la proposta no és nova ni de futur, que "ja hi ha moltes entitats que ho han fet però no li han ficat aquest nom". Ara bé, n'hi ha moltes altres, diu el gerent d'Apunts, que encara no tenen molt clar com treballar aquesta interrelació. "Cal ajudar-los a identificar les seves necessitats i cooperar per aconseguir objectius comuns". Com a exemples, Castillo parla dels casos d'Ikea, Gimnasos Claror o M4Social, que són precisament les empreses que es donen cita a la jornada.

Julio Castillo llença tres recomanacions a empreses que es vulguin apuntar a la co-creació sostenible. La primera, "no tenir por, ser valent" i entendre que "la part econòmica de l'empresa no es pot deslligar de la part social". La segona recomanació fa referència a la necessitat de tenir iniciativa per plantejar noves coses, "no replicar, buscar alternatives que s'adaptin a les pròpies necessitats". Finalment, Castillo aconsella desenvolupar la capacitat de traslladar aquesta forma de funcionar "a la societat", "ensenyar què fem i perquè ho fem i ser un exemple per altres empreses".

Carmen Parra, directora Càtedra Economia Solidària a l'Abad Oliva CEU
 
Fa 11 anys que la Universitat Abad Oliva va apostar per crear la càtedra que ara dirigeix Carmen Parra. Segons ella mateixa, "Espanya ja era un referent en aques tipus d'economia" però l'evolució que viscut aquest mercat és que "primer feia molta referència al món cooperatiu i amb els anys s'hi ha afegit també el món de l'exclusió i la discapacitat". S'ha avançat molt, legislativament i també en el món empresarial: "cada vegada més empreses es donen compte que cal col·laborar amb entitats socials per fer la seva feina", diu Parra.

L'economia solidària té encara alguns handicaps. Carmen Parra assegura que la comunicació d'aquest sector s'ha deixat sempre en segon terme però "és el que més falta fa". Moltes vegades "les empreses utilitzen la part social com una il·lusió per vendre" i considera que això és "una maliterpretació" del que hauria de ser la comunicació social. Es tracta d'una co-creació total entre empresa i entitat des del moment en què ambdós decideixen col·laborar, diu Parra, "i és així que s'ha d'explicar".

Carmen Parra assegura que el model d'economia solidària no és pas una aposta de futur sinó "complementària" de les diferents formes d'entendre l'economia. Així és com els ho trasmet als seus alumnes a qui cada vegada veu "més reivindicatius i amb ganes de canviar el món". A la universitat, ens demanen "eines per fer aquest canvi", són gent sortida de la crisi que vol fer "voluntariat, invertir de forma responsable o guardar els seus diners en bancs ètics", diu Parra. "Intentem donar-los eines perquè siguin ells mateixos qui puguin gestionar aquests interessos" i la directora de la càtedra cita la jornada co-organitzada amb Apunts com a exemple dels recursos oferts.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article