El Tercer Sector alerta del 'col·lapse' dels serveis socials i reclama un nou model per atendre les necessitats socials

La Taula d'Entitats ha presentat un informe on s'hi detallen recomanacions per una millora dels Serveis Socials Bàsics a Catalunya

La Taula d'entitats del Tercer Sector Social, que agrupa més de 3.000 entitats socials catalanes, ha presentat aquest dimarts l’informe ‘La millora dels Serveis Socials Bàsics a Catalunya’, que detalla un seguit de recomanacions i reivindicacions adreçades al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat davant del "col·lapse" dels serveis socials municipals.

El seu president, Oriol Illa, ha reclamat un nou model per atendre millor les necessitats socials i ha alertat que aquesta problemàtica no es resoldrà "si els Serveis Socials no es reformen a fons". Segons la Taula, la solució ja no depèn del pressupost i recorda que aquesta reforma "està pendent des de fa anys i ja no pot esperar més". L’excessiva burocràcia, la manca de coordinació entre els sistemes de benestar i les entitats socials, i la no priorització del treball comunitari són alguns dels factors que, segons l’informe, propicien aquesta situació de col·lapse.

A Catalunya, l’any 2014, hi havia 2.334 professionals treballant als serveis socials bàsics d’atenció social (1.443 treballadors/es socials i 891 educadors/es socials) que van atendre 1.139.432 persones, de les quals un 30,83% tenien més de 85 anys.

‘La millora dels Serveis Socials Bàsics a Catalunya’

L’informe, presentat a l’Ateneu Barcelonès dins el cicle de Debats Catalunya Social, analitza la situació actual de gran part dels Serveis Socials Bàsics de Catalunya, en especial en municipis de més de 20.000 habitants, així com les formes de col·laboració de les entitats socials del Tercer Sector en els mateixos.

Per altra banda, desgrana un seguit de recomanacions que podrien ajudar a desencallar aquesta situació. Les recomanacions es diferencien entre les dirigides als Serveis Bàsics d’Atenció Social (SBAS) com a principals articuladors de l’acció social en el territori, i les dirigides als processos de contractació, pels quals el tercer sector reclama que "l’administració prioritzi les entitats sense ànim de lucre a l’hora d’adjudicar els contractes públics" i que el "pes de l’oferta econòmica deixi de tenir valor i vingui marcada en les clàusules dels concursos públics".

Pel president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa “si avui ens plantegem aquest repte, i proposem millores a un sistema de funcionament caduc i incapaç de gestionar les noves realitats més complexes és, en part, perquè els serveis socials no gaudeixen del mateix prestigi que els sanitaris o els educatius i no han prestat l'interès per posar-se al dia com els altres dos”.

Malgrat els constants atacs que han patit l’educació i la sanitat públiques al nostre país, és palès que hi ha drets de primera i drets de segona. El dret a la salut o a l’educació són drets inqüestionables per a una gran part de la ciutadania, que es resisteix a acceptar discursos desmantelladors de serveis públics i universals que gaudeixen de gran prestigi” ha conclòs.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article