L’ICS recupera la gestió de l’atenció continuada domiciliària a l’àrea de Barcelona

Amb aquesta mesura es reforça el caràcter públic del sistema sanitari

L’Institut Català de la Salut (ICS) ha començat a gestionar, des del passat 2 de novembre, l’atenció continuada domiciliària a l’àrea de Barcelona, concretament, a Barcelona ciutat, Montcada i Reixac i al barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs. L’ICS n’ha recuperat la gestió després de 22 anys, en què el SEM feia un concurs públic per adjudicar aquest servei.

L’ICS rebrà 2,4 milions d’euros per aquest servei, la mateixa quantitat que fins ara rebia del Servei Català de la Salut (CatSalut) el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), amb la qual pagava l’empresa que fins ara el gestionava, SARDomus. El servei constarà de 148 professionals, dels quals 40 interins de l’ICS, i 12 vehicles per assumir els desplaçaments.

El conseller de Salut, Antoni Comín, ha destacat que amb aquesta mesura es torna a reforçar el caràcter públic del sistema sanitari. “És una més de les desprivatitzacions de la gestió que s’està impulsant des del Departament de Salut, i esdevé un canvi històric perquè apodera la primària, millora la qualitat assistencial gràcies a la integració operativa i tecnològica i s’és més eficient”, ha emfatitzat.

Per la seva banda, el director del CatSalut, David Elvira, ha explicat que, des del passat dia 2, s’han atès 380 serveis a domicili, tot ressaltant que “la virtut d’aquest nou model d’atenció rau en l’assoliment de molta més transversalitat i d’un equip més coordinat”. La Comissionada de Salut a l’Ajuntament de Barcelona, Gemma Tarafa, també ha valorat molt positivament aquesta actuació, ja que, en aquest sentit, “Barcelona era una illa, una excepció dins de Catalunya, i ara integrem aquest servei a l’atenció primària”.

El nou servei d'atenció continuada domiciliària

El nou model integra del tot l’atenció domiciliària amb els circuits de l’atenció primària i, consegüentment, millora la continuïtat assistencial i la seguretat del pacient, ja que el metge té accés a la seva història clínica i farmacològica en el moment de la visita, fet que suposa una clara millora respecte al model anterior.

A més, per al ciutadà no implica cap canvi a l’hora de demanar assistència, ja que ha de continuar trucant al 061 CatSalut Respon. Quan hi truqui, segons el seu estat de salut, aquest servei activarà un metge a domicili o una ambulància d’Emergències Mèdiques, si així es requereix. El metge que es desplaci podrà prescriure receptes que quedaran registrades a la història clínica compartida (HCCC) i a l’estació clínica d’atenció primària (ECAP), que és el programa d’història clínica informatitzada que comparteixen pràcticament tots els equips d’atenció primària de Barcelona. Paral·lelament, els metges de família de referència rebran alertes dels pacients visitats i en podran consultar les anotacions fetes pel metge d’atenció continuada. A més, aquest professional podrà programar una visita de seguiment amb el metge de capçalera del pacient.

El centre que coordinarà el nou servei a la ciutat de Barcelona estarà situat al CAP Manso. A més, hi haurà dos punts que centralitzaran la flota de vehicles i els professionals: el CUAP Manso i el CUAP Casernes. Amb aquest nou servei l’ICS serà el proveïdor principal de l’atenció continuada domiciliària a tot Catalunya, cosa que representa una millora en l’equitat territorial. El nou servei oferirà atenció els dies laborables de les 19h a les 8h; els caps de setmana, de les 17h a les 8h, i els festius, les 24 hores del dia.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article