La meitat dels CAPs catalans oferiran consultes virtuals el 2017

El Departament de Salut vol duplicar el nombre de professionals i pacients que utilitzen l'eConsulta per evitar visites innecessàries

La revolució tecnològica arriba a tots els nivells. El Departament de Salut ha anunciat que el 2017 la meitat dels CAPs oferiran l’eConsulta, és a dir, una consulta virtual. Fins ara, s’ha dut a terme una prova pilot que ha funcionat en 149 centres i l’han fet servir amb èxit 4.507 pacients i 687 metges, generant 17.736 missatges de correu electrònic que es gestionen des de l’espai 'La Meva Salut'.

L’eConsulta és una eina de consulta no presencial entre el ciutadà i el professional de salut que complementa l’atenció presencial. Aquesta nova funcionalitat ofereix un nou canal de comunicació per resoldre necessitats del ciutadà que no requereixin que professional i pacient comparteixin espai i temps.

Els temes que els ciutadans més consulten a través de l’eConsulta són els referents a algun problema de salut, ja conegut pel professional; dubtes sobre la medicació o resultats i comentaris sobre proves diagnòstiques: analítiques, proves de radiologia, etc.

Els pacients poden entrar-hi a través del navegador, però d’aquí a poc, també hi haurà disponible una aplicació que ho farà accessible a tot tipus de dispositius mòbils. El sistema garanteix que es puguin enviar consultes des de qualsevol lloc i en qualsevol moment, i el pacient té la garantia que se li respondrà en un termini màxim de 48 hores laborables. També es permet enviar arxius adjunts i si el metge de capçalera, o l’infermer, no estan disponible, un altre professional atendrà la consulta. Tota la informació i els missatges que es generen amb l’eConsulta resten incorporats a la història clínica del ciutadà.

El director del Servei Català de la Salut, David Elvira, ha explicat que l’eConsulta suposa un “canvi cultural pels professionals sanitaris, que s’han d’adaptar a l’accessibilitat i rapidesa que requereixen els ciutadans dels segle XXI” i ha afegit que “aquesta eina apodera els pacients a fer una millor gestió de la seva salut”.

Per Elvira, l’avantatge més clar d’aquesta eina és evitar desplaçaments innecessaris al centre mèdic en els casos en què, sobretot per visites successives o renovació de receptes, no sigui imprescindible que el professional sanitari, ja sigui el metge o l’infermer, vegi físicament el pacient.

Segons ha indicat el director del Servei Català de Salut, en altres països, les visites presencials s’han arribat a reduir fins a un 40%. De moment, l’eConsulta no està disponible per a menors d’edat i per aquest motiu, la prioritat durant el 2017, serà treballar en quins criteris s’ha de fer accessible per aquest col·lectiu, a través dels pares o tutors, o fins i tot, en altres casos, per als cuidadors, per exemple, de persones grans.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article