Francesco Tonucci: 'Els nens que van a peu a l'escola tenen més capacitat d'atenció'

El pedagog italià ha inaugurat, junt amb l'arquitecta Itziar González, la jornada 'El drets dels infants a la ciutat' a Barcelona

Les ciutats no estan pensades per a infants i adolescents. Amb la voluntat de millorar l'espai públic per a ells  - i per extensió per a tota la ciutadania-  l'Institut de la Infància i l'Adolescència ha impulsat al llarg de tot aquest dijous, 15 de desembre, un jornada per parlar del drets dels infants a la ciutat. Per reflexionar sobre l'actual model de ciutat i per repensar-la, la jornada ha començat amb una conversa entre l'arquitecta i urbanista Itziar González i el pedagog Francesco Tonucci.

"L'espai públic, no és veritablement públic"

Amb aquesta reflexió el pedagog Tonucci, també investigador del Centre de Recerca italià especialitzat en infància i ciutat, ha volgut centrar la idea que per convertir la ciutat en un veritable "espai educatiu" per als infants cal que aquest espai "sigui públic" i s'hi permeti "circular lliurement". El problema, a parer de l'arquitecta Itziar González, és que "confonem l'espai públic i l'espai administratiu-delegat". Segons l'arquitecta, actualment el que entenem com a espai públic és aquell regulat per l'Administració i per això proposa tornar a parlar de "carrer" entès com aquell espai que "gestionen els veïns a través del diàleg entre ells". És precisament en aquest lloc autogestionat on els infants han de crear el seu espai, una reflexió compartida per ambdós ponents.

"No hem de jerarquitzar el carrer, l'hem de definir en cada moment"

L'afirmació l'ha feta Itziar González en constatar que a la pregunta de Tonucci "de qui és la ciutat?" la resposta era, per aquest ordre, "dels cotxes, les motos, les bicicletes i, finalment, dels vianants". González ha dit que la seva aposta era "decidir en cada moment quin ús se li dóna al carrer a partir del diàleg i sense apriorismes". El pedagog, que ha agafat el fil d'aquesta proposta "d'igualtat" a l'espai públic, ha demanat que els carrers siguin vertaderament segurs per als vianants i en especial pels infants, més enllà dels camins escolars que s'han començat a implantar. "Hem de pensar en barris segurs i per fer-ho hem d'implicar a tothom: des de comerciants a veïns", ha explicat Tonucci.

"Les ciutats no ofereixen espais per a que infants i adolescents s'expliquin"

Així és com González i Tonucci han compartit la denúncia de la poca llibertat que ofereix la ciutat per als infants. El pedagog italià ha demanat "escoltar les aportacions dels nens" i González ha remarcat la necessitat que els infants siguin els "protagonistes de l'espai públic i fins i tot puguin 'tunnejar' el camí que fan amb obres seves, per reivindicar que han estat allà". Després de conferenciar per tot el món, Tonucci ha corroborat que tots els infants del món s'assemblen perquè volen "sortir, trobar-se i jugar amb tota llibertat" i per això ha demanat de revertir la idea "que acompanyar l'infant" ha de ser "vigilar-lo o controlar-lo".

"Els infants han de caminar i descobrir per tenir capacitat espacial"

Cada cop els infants i adolescents estan més reclosos. A casa, a l'escola, en un espai concret de lleure i també als transports públics que els duen d'un lloc a l'altre. Per tancar la conversa, ambdós professionals han reivindicat la necessitat de trepitjar la ciutat i de caminar, clau per desenvolupar la seva creació de mons, segons González, i la seva capacitat d'atenció, segons Tonucci. El pedagog ha citat estudis que s'han fet amb nens que van a l'escola en cotxe i nens que hi arriben caminant i aquests segons tenen una capacitat d'atenció fins a 4 hores superior a la resta. "Fins ara, la ciutat ha estat dissenyada per pocs i en canvi l'usem molts. Ho hem de revertir", ha clos l'arquitecta.

"Senyor Tonucci, com sap què volen els infants?"

El diàleg entre els dos pensadors no podia acabar sense la intervenció d'infants i adolescents que també han aportat les seves reflexions a la jornada. Per això, alumnes de quatre centres educatius implicats en el programa 'Camí escolar, espai amic' han fet preguntes als ponents com la que encapçala aquest paràgraf ("perquè me'ls escolto", li ha respost el pedagog) i també sobre com convertir Barcelona en un gran "espai amic" o qui pensa el model de ciutat que tenim. Els alumnes també han aportat la seva visió per reivindicar més espais lliures de jocs, una ciutat per a vianants i un pla contra la contaminació. Experiències sobre accions a l'escola, mobilitat sostenible, organització i prevenció de conflictes són alguns dels temes que es tractaran als tallers de la tarda.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article