Més de la meitat dels trens de Renfe no són accessibles per a persones amb discapacitat

Cocarmi prepara un conveni de col·laboració amb la Generalitat per aportar els seus coneixements i avançar en un transport més accessible


El 52% dels trens de Renfe a Catalunya no són accessibles a persones amb diversitat funcional. A Rodalies aquesta xifra puja fins al 53,3% dels trens (i el 40% de les estacions) i als Regionals al 46,4%. Les xifres les ha donades el conseller de Territori i Sostenibilitat del govern català, Josep Rull, en una resposta parlamentària que ha recollit Europa Press. El Cocarmi ha anunciat al Social.cat que signarà un acord amb el Departament per aportar "la seva expertesa i avançar per fer un transports més accessibles".

Del total dels 270 combois que té Renfe a Catalunya només 131 són accessibles, 94 dels quals a Rodalies i 27 a Regionals. Aquest 2016 han entrat en funcionalment 25 combois més però el conseller ja ha dit que "la quantitat de trens i estacions accessibles no permet realitzar una programació suficientment homogènia per a garantir unes freqüències de pas uniformes". Rull ha dit que entre 2013 i 2015 es van rebre 5 reclamacions relacionades amb l'accessibilitat, moltes vegades per la falta d'informació, segons el conseller.

Vulneració de la Llei d'accessibilitat

Des del Cocarmi han confirmat al Social.cat que la falta d'informació és un dels problemes en què es troben les persones amb discapacitat. No totes les estacions tenen serveis d'Atendo i el personal d'informació de Renfe no disposen de dades "sobre quins trens són accessibles i a quina hora passen" de manera que la persona s'ha de traslladar a l'estació per mirar d'esbrinar-ho. Les queixes sobre els problemes de mobilitat són recurrents i des de l'entitat s'han subratllat que Renfe "vulnera la Llei d'accessibilitat" aprovada el 2014 i les normes de la Convenció contra els drets de les persones amb discapacitat que l'estat espanyol va ratificar el 2008. Però no només. "Si es vulnera el dret al transport també fa que no puguem accedir a altres drets com el del treball - perquè no podem arribar al nostre lloc de feina- o el de l'educació o tots aquells drets que requereixen mobilitat per exercir-se", denuncien des de Cocarmi.

Un acord per millorar l'accessibilitat

Ara que la Llei ja fa temps que està aprovada l'entitat demana el seu compliment i també que s'apliqui el decret que el Departament d'Afers Socials té a punt per aquest primer trimestre de l'any. De moment, però, Cocarmi ha avançat al Social.cat que les properes setmanes signarà un acord amb el Departament de Territori i Sostenibilitat per col·laborar a fer un transport més accessible. Així, l'entitat "aportarà la seva expertesa" per detallar què ha de tenir un tren adaptat, quins suports necessita la persona amb diversitat funcional, quines informacions se li han de facilitar, etc. Cocarmi considera que les mesures no només milloraran l'accessibilitat de persones amb discapacitat sinó també d'altres col·lectius com els infants o gent gran.

Els desplaçaments interurbans, inaccessibles

La mobilitat amb autobusos entre les diferents ciutats de l'àrea metropolitana és també una de les queixes de Cocarmi més enllà de la Renfe. A Barcelona ciutat la major part dels vehicles i les estacions estan adaptades i també s'ha aconseguit que el 90% de les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya ho sigui. Però, d'altra banda, els autobusos interurbans que connecten la capital amb altres ciutats de la zona no són accessibles de manera que es coarta la mobilitat fora de la ciutat. Aquest aspecte és un dels principals cavalls de batalla del Consell de la Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, de la qual també forma part l'entitat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article