El tercer sector busca unir-se a la transformació digital

Oriol Illa ha assegurat que la Taula d'Entitats seguirà treballant perquè "els inversors vegin que en aquest àmbit també hi pot haver rendibilitat"

El tercer sector encara està lluny d'aprofitar la transformació digital. Així ho indica l'últim estudi de la Taula d'Entitats del Tercer Sector Social a Catalunya, presentat aquest dijous 2 de març al Mobile World Congress 2017.
 

El document, que porta per títol 'Les necessitats de les entitats del Tercer Sector Social de Catalunya en tecnologia mòbil, digitalització i TIC', analitza com, a diferència del què passa en altres àmbits de la societat, el tercer sectorté problemes per aprofitar els avantatges de la revolució tecnològica.

Concretament, l'estudi ressalta que s'han d'abordar quatre temes per tal d'aprofitar el potencial de les noves tecnologies. Primer, la formació digital dels professionals que treballen en el tercer sector. Segon, involucrar els usuaris en el procés digitalitzador de les iniciatives socials. Tercer, acostar les empreses TIC per tal que puguin desenvolupar tecnologies que estiguin pensades des del principi pels sectors socials. I per últim, avaluar l'impacte dels nous processos de les entitats socials en aquest àmbit.

Durant la presentació de l'informe, el president de la Taula d'entitats del Tercer Sector, Oriol Illa, ha afirmat que "l'estudi és un intent per guanyar el temps perdut". També ha destacat que, de cara als pròxims anys, serà clau que "els inversors vegin que en aquest àmbit també hi pot haver rendibilitat".

A part, Illa ha volgut deixar clar que l'administració pública també s'hi ha d'implicar per tal de garantir tots els drets a la ciutadania. "Han d'entendre que la tecnologia també pot generar desigualtats", ha explicat.

m4Social, un projecte inclusiu

La Taula del Tercer Sector ha presentat aquest estudi dins el marc del projecte m4Social, una iniciativa que connecta emprenedors, desenvolupadors mòbils i inversors per tal d'impulsar projectes digitals que promoguin la integració i el desenvolupament.

L’m4Social es va presentar fa tot just un any amb un pressupost inicial de 522,950€. Aquest finançament prové de l'Ajuntament de Barcelona, la Fundació Obra Social de "La Caixa" i compta amb el suport de la Fundació Mobile World Capital.

Illa creu que l'objectiu d'aquesta primera inversió és el d'ampliar les aliances del projecte amb altres agents. "Aquest capital inicial que prové de les administracions públiques i de l'obra social la Caixa, ha de permetre incrementar la transformació digital i aixecar recursos, també del sector privat" ha afirmat.

L’m4Social té pocs mesos de vida però les bases ja estan creades. "D'aquí a un any m'agradaria que el Mobile World Congress tingués una mirada més social", explica Illa. "Seria genial que hi hagués un marketplace on es poguessin trobar les empreses, les iniciatives privades i les entitats socials". Ara s'haurà de veure com evoluciona el projecte i si és capaç realment de connectar les entitats socials i la seva feina amb aquells que més les necessiten.

"Deixar petjada social"

A la presentació de l'estudi també hi ha participat la tinent d'alcalde de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz i la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa. Per una banda, Ortiz ha volgut destacar el gir social que hauria de fer el Mobile World Congress per tal de "deixar petjada a la ciutat". Segons Ortiz, des del govern de Barcelona s'ha reflexionat sobre on es troba la ciutat respecte a les noves tecnologies i s'ha vist que "la revolució digital no sempre acompanya al conjunt de la ciutadania".

És per aquest motiu que, segons Ortiz, la iniciativa m4social ha estat una oportunitat pel consistori i per Barcelona. "En l'era de la tecnologia: el binomi entre ètica i transformació digital ha d'anar implementat en el mateix disseny de la tecnologia", ha explicat.

Per la seva banda, la consellera Bassa ha admès que l'administració té dificultats per avaluar com evoluciona la revolució digital en el sector social. No obstant això, la consellera ha avisat que de cara a millorar aquest context en un futur pròxim, el més important ja no és mirar l'accessibilitat als telèfons mòbils sinó a les aplicacions i la seva tecnologia. "Si aquestes apps no arriben a les persones, no serviran per res", ha declarat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Lídia Higuero Girona
2.

Bon dia. A mi també m'agradaria saber si aquest estudi està disponible en algun lloc, per a poder-lo consultar. Gràcies.

  • 1
  • 0
Anna Duch Barcelona
1.

Sembla molt interessant aquest estudi. El teniu penjat en algun lloc? Aquí només enllaceu a la presentació.
Moltes gràcies

  • 1
  • 0

Comenta aquest article