Més que amics: els tàndems que milloren l'entorn de l'infant

El projecte enTàndem de l’associació AFEV uneix estudiants amb menors en risc d'exclusió per aconseguir un major rendiment escolar

La Leyla ens porta avantatge. Ha agafat les claus de l’aula que el centre cívic Convent de Sant Agustí ens ha cedit per fer l’entrevista i ja obre la porta. La seva mare i la seva parella voluntària, la Josefina, la segueixen. "Vaig arribar a Catalunya fa un any i mig des de Mèxic. En arribar, vaig començar a buscar un voluntariat i vaig trobar el projecte d’enTàndem i m’hi vaig apuntar", explica la Josefina, que des del febrer acompanya la Leyla dues hores a la setmana.

"L’altre dia vam anar a la Ciutadella. Te’n recordes què vam fer, Leyla?", li demana la voluntària a la nena, que no acaba d’arrencar a parlar i contesta molt fluixet: "Vam anar a pintar amb aquarel·la". També han fet passejos en bici per la Barceloneta, han anat a saltar a unes instal·lacions de llits elàstics, s’han distret fent papiroflèxia o han llegit juntes, una activitat que a la Leyla li costa una mica a escola. "L’acompanyament no se centra en fer reforç escolar, sinó que procura millorar el rendiment de l’infant des del seu entorn", explica l’educadora social d’AFEV, Elsa Cloarec.

Com la Josefina, en el projecte de l’associació, que ja fa nou anys que funciona i que tot just ara ha estat reconegut pels IV Premis al voluntariat universitari de la Fundació Mútua Madrileña, han participat més de 656 voluntaris de l’àrea metropolitana. La tasca de l’entitat s’expandeix des del districte de Ciutat Vella a Barcelona fins a Barberà del Vallès, Santa Coloma o Badalona i procura millorar l’entorn d’infants que viuen en situacions de vulnerabilitat, exclusió social o pobresa.

"L’acompanyament no se centra en fer reforç escolar, sinó que procura millorar el rendiment de l’infant des del seu entorn", explica Elsa Cloarec

La Leyla té nou anys i té dos germans més. Tal com explica la seva mare, que la vigila de prop i l’esperona perquè s’expliqui, mentre que els seus germans ja feien activitats extraescolars, ella, que és més petita, no en feia cap. Per això van demanar al centre obert Esquitx de participar en el projecte de voluntariat. De fet, des de l’AFEV o bé treballen amb les institucions del barri o bé ho fan amb escoles i instituts.

L’objectiu, explica Cloarec, és "reforçar l’autoestima i l’autonomia dels infants". Per a fer-ho, es prepara els voluntaris amb cursos de formació en començar el voluntariat i durant l’any se'ls fa un seguiment cada tres mesos. El límit d’edat són els 30 anys i la major part són universitaris. "Intentem donar-los eines i pautes per tractar els infants en diverses situacions, també en les conflictives", explica l’educadora. En les primeres trobades, són els tècnics de l’entitat els que, a través d’exercicis en grup, proposen les parelles.

Les dues amigues, dins el centre cívic Convent de Sant Agustí | Cristina Garde

Una iniciativa que combat el fracàs escolar

"Que t’entenguis amb l’altra persona és molt important. Al final, la Leyla i jo ens ajudem mútuament. Vaig tenir una altra parella abans... però no sempre hi connectes com voldries", explica la Josefina, que també recorda que el voluntari pot allargar el seu ajut tant com vulgui i, un cop superats els 30 anys, poden seguir quedant amb l’infant que han acompanyat. "En el fons, establim una relació com de germanes o cosines", diu la voluntària, que es recolza en l’espatlla de la Leyla. És el cas també de la Maria, una estudiant de 21 anys, i el Roell, de 14 anys. El Roell havia deixat l’institut com a conseqüència del bullying i, després de dos anys d’acompanyament, hi ha tornat.

De fet, segons les dades que recull la mateixa entitat, el 83% dels infants que segueixen el programa milloren el seu rendiment escolar i social. Un 74% volen seguir estudiant en acabar l’ESO, com la Leyla, que vol ser dibuixant. A més, pràcticament totes les famílies valoren l’experiència com a positiva. Per aconseguir més suport econòmic pel projecte, des de l’AFEV han iniciat una campanya de captació de fons mitjançant Teaming.

La parella, en una excursió a la Ciutadella | Josefina Arista

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article