Només el 8% de les entitats socials de Barcelona es beneficia econòmicament del turisme

El president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa, ha reclamat un turisme més "inclusiu" i que garanteixi "sous dignes"


El turisme és una de les majors fonts d'ingressos per al sector privat de la ciutat de Barcelona, però només quatre de cada deu entitats socials tenen algun tipus de relació amb el sector turístic, i en el 8% d'aquestes els genera una activitat econòmica. Aquests són els resultats d'una enquesta realitzada per la Taula del Tercer Sector a les més de 1.000 entitats socials de la ciutat de Barcelona, en les quals destaca que les entitats socials del territori aprofiten poc les oportunitats de cooperació amb el sector turístic.

Malgrat que la relació és poca, el 83% de les entitats socials que tenen alguna relació amb el turisme n’identifiquen impactes positius, sobretot pel que fa a la millora de la situació de les persones usuàries (majors oportunitats d’inserció laboral, millor accés a serveis, etc.). L’enriquiment cultural que aporta el turisme també és valorat com un impacte positiu per 1 de cada 3 entitats socials, mentre que 1 de cada 5 aprecien l’impacte positiu que genera l’increment de les col·laboracions o les aportacions provinents d’aquestes empreses.

Els resultats de l'enquesta s'han presentat aquest dimecres a la jornada ‘Bones pràctiques de cooperació entre entitats socials i empreses del sector turístic' que s'ha celebrat a l’auditori de Barcelona Activa. A la jornada hi han assistit prop de 200 persones procedents d’entitats socials i d’empreses del sector turístic, i ha estat inaugurada per Agustí Colom, Regidor d'Empresa i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, i Oriol Illa, President de la Taula del Tercer Sector Social de Catalunya.

Les entitats socials, actors clau en la planificació del turisme

Per al president de la Taula del Tercer Sector, Oriol Illa “les entitats socials haurien de ser un actor clau en la planificació del turisme a la ciutat i que aquest tingui un retorn cap a la societat, també cap als col·lectius més vulnerables”. Les entitats socials aposten per un turisme més inclusiu i que permeti, alhora, ocupar a persones en risc d’exclusió social i garantir sous dignes per als seus treballadors.

Per Illa, “l’èxit del turisme a Barcelona no ha estat compartit de manera equitativa, ni ha contribuït de forma evident a la cohesió social de la nostra ciutat. El turisme ha distribuït desigualment uns beneficis que, en gran mesura, s’han concentrat en els principals agents econòmics que operen en el sector, però els costos – gentrificació de determinades zones, precarització del mercat de treball, disminució del comerç de proximitat, problemes de convivència o augment de l’economia submergida – han afectat al conjunt de la ciutat”, conclou. A més, ha afegit que “el turisme a la ciutat de Barcelona genera externalitats que debiliten l'aplicació de determinats drets socials. Com per exemple l'habitatge o l'ocupació. El turisme pot anar en detriment de la inserció social i laboral de determinats col·lectius sinó hi ha marcs legals que vetllin per aquests col·lectius”.

Un recull de bones pràctiques

La Taula del Tercer Sector ha presentat avui un informe en el qual s’hi recullen bones pràctiques de cooperació entre empreses del sector turístic de Barcelona i entitats socials de la ciutat en 15 àmbits diferents, entre els quals la inserció laboral de col·lectius en risc d'exclusió social o bé la reutilització de recursos. Per a cadascun dels àmbits s’ha presentat i descrit un exemple concret que està en funcionament, i que podria estendre’s i ser replicat per altres empreses disposades a incrementar el seu compromís social amb la ciutat. En el mateix acte, s'ha convidat a les principals empreses del sector turístic per aconseguir que incrementin el seu compromís social per mitjà de l’extensió i replicació d’aquestes bones pràctiques.

A més, l'agrupació d'entitats també considera que no s’han acabat d’aprofitar les eines de les administracions per garantir un major retorn social de l’impacte del turisme (ingressos provinents de la taxa turística, plans d’ocupació, contractació pública de qualitat, etc.), per garantir una oferta turística accessible i inclusiva per a tot tipus de persones i col.lectius i per desenvolupar la responsabilitat social que li pertoca al sector turístic atenent al volum de riquesa que genera. Com a exemple, la Taula del Tercer Sector ha recordat que la taxa turística pot utilitzar-se per impulsar un turisme socialment més responsable i més inclusiu.

També ha proposat introduir la perspectiva social de les entitats del Tercer Sector en la planificació del sector turístic, reculls de dades, informes i en l'avaluació que se'n pugui derivar; i corregir les externalitats del turisme que també dificulten l’activitat de les entitats socials, en especial l’encariment dels locals i habitatges i la degradació d’espais urbans.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article