Barcelona inicia un debat per repensar l'escola bressol

El consistori organitza aquest divendres una jornada per debatre sobre el nou model educatiu per a la franja de zero a tres anys

En els darrers anys, Barcelona està vivint un increment en la diversitat de la demanda de serveis d’atenció a la petita infància per part de les famílies. Aprofitant aquesta evolució, el consistori inicia un procés per debatre i generar un nou model de serveis a la franja de zero a tres anys. El punt d’arrencada per decidir com cal modificar tota aquesta oferta serà aquest divendres 12 de maig, quan començaran les primeres jornades Impulsem petita infància: reduïm les desigualtats socials entorn la franja 0-3, en què experts, professionals del sector, entitats i famílies, debatran sobre quines són les millors opcions per atendre la petita infància de la ciutat.

El consistori s'ha proposat de repensar les escoles bressol, però també aquells serveis complementaris que han anat sorgint fruit de les necessitats socials com els espais familiars o els espais de criança, entre d’altres. Es vol donar, així, resposta a les demandes actuals de les famílies i ampliar les oportunitats educatives de tots els nens i nenes menors de quatre anys.

La tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Laia Ortiz, ha remarcat que “a Barcelona tenim un model d’escola bressol d’excel·lència, però amb la realitat actual no dóna resposta al que el conjunt de de les famílies demana per a la franja dels zero als tres anys. Cal repensar com han de ser les escoles bressol del segle XXI, però també cal tenir present que la ciutat s’està organitzant buscant altres opcions diferents i que el consistori ha de donar-hi resposta”.

De la seva banda, el comissionat d’Educació, Miquel Àngel Essomba, ha destacat l’objectiu de tot el procés “que Barcelona disposi d’una eina que ja hauria de tenir, i que és un llibre blanc que sigui referent per a l’atenció socioeducativa de l’etapa 0-6 anys, més enllà fins i tot del 0-3”.

Punts clau del debat

Les jornades arriben després d’una primera fase en què s’ha realitzat 30 entrevistes personalitzades a professionals d’alta qualificació, entre ells directors/es d’EBM, educadores d’EBM, direccions de llar d’infants, representants de les administracions, educadors d’espais familiars, representants de l’associació Bressol Indignades, representants de l’associació Rosa Sensat, entitats del tercer sector, pedagogs, professors universitaris, i representants dels sindicats. A partir d’aquestes entrevistes, s’ha elaborat un document amb unes primeres propostes que seran les que ara se sotmetran a debat.

En una segona fase, l'Ajuntament crearà també diversos grups de treball i habilitarà també una plataforma digital on la ciutadania en general podrà enviar les seves aportacions. Aquestes són les propostes fruit de les entrevistes que seran el punt de partida de l'Ajuntament:

Ubicar en aquests centres més espais familiars i serveis similars, utilitzar aquests centres per activitats infantils de cada barri, ubicar punts d’assessorament, entre ells assessorament pedagògic, a les famílies amb nens d’entre zero i tres anys, o complementar l’acció socioeducativa a la infància amb connexions amb els serveis socials i de salut.

Establir uns horaris més flexibles i menys rígids de la escoles bressol municipals per cobrir millor les necessitats de les famílies i contribuir a l’equitat de gènere en l’accés al mercat laboral.

Revisar el sistema de ràtios a les EBM per tal de millorar l’atenció educativa dels nens i nenes, trencar amb la rigidesa d’un nombre fixe d’infants per educadora o educador. També buscar un sistema de ràtios que permeti garantir la plena qualitat en l’atenció de nens i nenes amb necessitats especials d’educació.

Millorar els criteris d’admissió dels infants, revisant els criteris actuals, alguns d’ells caducats, i introduir nous criteris que responguin més a la realitat social actual com tenir en compte el fet de la feina dels progenitors.

Consolidar el sistema de tarifació social.

El document de propostes assenyala també la necessitat d’articular conjuntament l’atenció als infants menors de tres anys i aquells que són a la franja d'entre tres a sis anys. Per això marca una sèrie de propostes en referència al conjunt de la ciutat:

Elaborar el Projecte socioeducatiu en relació a la petita infància de la ciutat, donant intencionalitat educativa (transmissió de valors i coneixements) a tots els serveis i polítiques que es refereixin a la petita infància i definint el paper de les escoles bressol com a factor clau d’aquest projecte.

Construir deu noves escoles bressol municipals a la ciutat fins l’any 2019, amb espais que permetin incloure altres ofertes socioeducatives diferents a les escoles-bressol com són els espais familiars.

Definir uns criteris comuns d’acreditació i avaluació de totes les ofertes socioeducatives dirigides que es facin a la ciutat, per tal de regular, entre altres qüestions, les subvencions que els hi atorguen o puguin atorgar les administracions públiques i, en especial, l’Ajuntament.

La intenció del consistori és que el debat pugui tenir lloc al llarg de tot el 2017 i que sigui a principis del 2018 que l'Ajuntament comenci a aplicar algunes propostes a través de proves pilot.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article