200 entitats del lleure creen una plataforma per reivindicar el valor educatiu de les colònies

Un 20% de les famílies ha deixat d'enviar els fills a l'activitat escolar d'estiu degut a la crisi

La crisi econòmica ha provocat que la contractació de colònies escolars a Catalunya hagi caigut un 20%, una davallada molt més accentuada en les escoles públiques que no pas en les concertades i privades. Amb l’afany de recuperar la presència d’aquest tipus d’activitats a les escoles públiques, unes 200 entitats del sector han creat una plataforma per reivindicar el seu valor educatiu i aconseguir revertir aquesta situació. La plataforma té el suport del Departament d’Ensenyament i del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, que tot i que no preveuen mesures concretes, asseguren que les promouran entre els equips docents a banda d’implantar un grup de treball per donar consistència al projecte.

Des del sector del lleure educatiu alerten que hi ha "cert risc" que puguin "segregar" i convertir-les en un element elitista. Així ho considera, Pere Mulero, president de l’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura, (ACELLEC), una de les 200 entitats que ha impulsat la plataforma 'Colònies i educació' que s’ha presentat aquest dilluns a Barcelona.

Mulero xifra en un 20% la disminució de les contractacions respecte els anys previs a la crisi i, tot i això, recorda que el sector s’ha professionalitzat molt i que, actualment, té una bona oferta educativa. Per aquest motiu, Des de la Confederació, la Patronal del Tercer Sector Social de Catalunya, Joan Segarra, ha celebrat que per primera vegada, l’administració s'ha posat al costat del sector per donar suport a la iniciativa.

En aquest sentit, s’articularà un grup de treball per avaluar la situació del sector, els beneficis que aporta al les criatures, l’oferta i la demanda actual, i qualsevol altre aspecte relacionat amb les colònies amb l'objectiu de tenir uns resultats concrets d’aquí a un any i dissenyar mesures concretes per revertir l’accés a aquesta activitat i sobretot, donar eines a les escoles perquè s’hi sumen.

Per això, les entitats demanen més promoció entre els centres escolars apel·lant el valor pedagògic de les sortides per als infants i poder fer classes a la natura. Per aconseguir que les escoles tornin a apostar per les colònies, segons Segarra, cal incentivar els docents, i per això cal que el departament "actuï de palanca" perquè si en defensa la importància, més centres i escoles n’organitzaran.

Des del Departament d’Ensenyament no hi ha previstes mesures concretes per estendre aquesta tradició en el sistema català. Jordi Miró, director general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, ha recordat que qui acaba decidint organitzar les colònies és cada centre, a través de l’autonomia, i assegura que cada escola té els recursos necessaris, amb la col·laboració de les famílies, per poder-ho fer. Tot i això, Miró ha defensat que si hi ha centres amb "dificultats concretes" sempre es podrà valorar.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article