La dona que emprèn, la reivindicació unànime del darrer col·loqui Socialitzant

El debat, organitzat en col·laboració amb la Universitat de Vic, constata que cal una conciliació més igualitària i posar en valor el paper de la dona al món laboral

Dossier informatiu ‘La lluita femenina per la igualtat: una aproximació a un nou model laboral’ (pdf)

Què fa que les dones cobrin, actualment, entre un 16% i un 26% menys de salari que els homes, segons les darreres dades del Govern? Per què només un 20% de dones treballen en els espais directius? Per desgranar aquesta situació, el Social.cat, amb la col·laboració de la Universitat de Vic, ha celebrat aquest dijous el quart col·loqui Socialitzant d’aquest any sota el títol ‘L’apoderament de les dones, una eina per al lideratge i l’emprenedoria'.

Hi han participat la reconeguda xef Ada Parellada, que dirigeix el restaurant Semproniana, l’investigadora de la Universitat de Vic, Anna Pérez-Quintana, i Clara Guasch, sòcia treballadora de la cooperativa Femmefleur, que comercialitza la copa menstrual, entre altres. Totes tres van reconèixer que cal reivindicar el paper de les dones a l’empresa, però que, per fer-ho, és imprescindible una conciliació més igualitària i trencar molts tòpics.

La conciliació, un repte pendent

“Hem de reclamar el paper del pare com a cuidador”, ha subratllat Pérez-Quintana, que ha defensat que “les dones només aconseguiran la igualtat quan les tasques de la llar siguin compartides”. De fet, segons el darrer estudi de l’Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona, les dones inverteixen una hora i 40 minuts més a les tasques domèstiques que els homes.

Segons Parellada, però, les dones sovint prefereixen renunciar elles a una feina abans que els homes: “Al Semproniana, sempre he tingut més dones que han deixat la feina quan han tingut un fill que no pas homes, i mai m’han manifestat que fos perquè tenien la obligació sinó perquè volien estar amb la família”. “Em dol aquesta renúncia immediata”, ha denunciat la xef.

La xef Ada Parellada, en un moment del debat | Cristina Garde

L’apoderament de les dones a l’empresa

Les dades posen en evidència la bretxa salarial, però també hi ha diferències en la manera com les dones i els homes afronten l’escenari laboral. “En la lluita per un sou millor, les dones hauríem de valorar-nos més. Ens menystenim i no reclamem!”, ha explicat Clara Guasch. Ha afegit que, en més d’una ocasió, en reunions de treball, ha notat com la imatge que la dona desprèn és menys agressiva i impositiva.

“Ens suma o ens resta emprar un pensament 'masculí' als negocis?”, s’ha demanat Parellada aleshores. Segons Pérez-Quintana, no es pot obviar que vivim en una societat patriarcal, els efectes de la qual afecten tant homes com dones. “Dir que tenim un costat masculí o un femení alimenta els tòpics. Penso que hi ha homes insegurs que també ho passen malament”, ha reafirmat Guasch.

En el cas que siguin elles les que liderin un projecte empresarial, la necessitat de reivindicar el rol de la dona és encara més necessari, segons la cooperativista de Femmefleur. “Els amics del meu pare em demanaven sovint si estava segura. Si això ho hagués fet el meu germà, no li haurien dit el mateix”. “El secret és confiar en el teu projecte i les teves capacitats”, ha assegurat després. “A vegades, ens falla la por”, ha admès Parellada.

L’empenta que cal per crear un negoci

Segons Pérez-Quintana, “les influències familiars i la socialització influeixen a l’hora de crear un negoci”. A part d’això, però, les empresàries asseguren que el lideratge requereix de tres claus: identificar un buit en el mercat laboral, disposar de cert pressupost i dipositar tota l’empenta i il·lusió possibles al projecte. Tanmateix, Pérez-Quintana ha alertat que, durant la crisi, “s’ha venut la idea que fer un negoci era una oportunitat perfecta, i no era així del tot”. “Hi ha un moment que et veus capaç d’engegar i en aquest moment has de tenir la tranquil·litat de saber que si fracasses no passa res”, ha dit Guasch.

“El motor és el repte”, ha assegurat Parellada. Ella amb 25 anys va obrir el seu primer negoci, el restaurant Semproniana, quan encara “no tenia experiència”. “El millor d’aquell moment era que no tenia por i tenia molta empenta”, ha explicat. La recepta clau per tirar endavant un negoci amb èxit.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article