Més de 200.000 infants catalans estudien en centres escolars desafavorits

La FaPaC reclama al Govern un debat profund per acabar amb la segregació escolar

A Catalunya hi ha més de 200.000 infants que estudien en els anomenats centres de màxima complexitat, escoles o instituts on la major part dels alumnes pateixen situacions de vulnerabilitat. Aquesta situació, denuncien des de la Federació d'Associacions de Pares i Mares d’Alumnat de Catalunya (FaPaC), cronifica la segregació escolar per raons econòmiques o de país d’origen. Per aquest motiu, reclamen al Govern i a la societat civil que s'iniciï un debat profund per trobar solucions a aquesta discriminació de l’alumnat.

“Creiem que ha de ser motiu d’alarma que tants alumnes visquin en entorns desafavorits i que a Catalunya hi hagi un model educatiu que segrega”, ha assenyalat David Mallafré, representant d’una AMPA d’un centre de màxima complexitat de Ciutat Vella (Barcelona). També s’ha queixat Mallafré que les famílies d’alumnes d’aquesta mena de centres sovint no tenen “veu” i que la segregació escolar queda oculta per a l’opinió pública.

“Els infants d’aquestes escoles no poden anar de colònies, no poden fer extraescolars com les fan en altres centres ni poden gaudir de mètodes d’innovació pedagògica perquè els pares no tenen els recursos econòmics per pagar-ho”, ha argumentat Maria José Morillas, una altra representant d’un centre de màxima complexitat. També aquests alumnes acostumen a tenir més problemes nutricionals i un rendiment escolar més baix.

Des del febrer, les AMPA de diversos d’aquests centres s’han organitzat i, coincidint amb l’inici de curs, pretenen consensuar un decàleg de mesures per evitar la segregació escolar i per conscienciar la ciutadania.

Les AMPA no només reclamen més recursos per a aquests centres, sinó també repensar tot el model educatiu. “Cal garantir l’equitat entre els alumnes i cal conscienciar que una educació en la diversitat construeix models d’excel·lència, però també societats més democràtiques”, ha dit Morillas.

Recorden, però, que ja fa deu anys que el Síndic de Greuges va publicar el seu primer informe sobre la segregació escolar a Catalunya, on hi figuraven fins a 80 mesures que calia prendre de forma urgent per evitar la discriminació de l’alumnat per raons socioeconòmiques. “Segons el darrer informe PISA, Catalunya està per sota de la mitjana de la resta de països i regions d’Europa en integració”, ha admès Morillas.

330 centres de màxima complexitat repartits per tot Catalunya

El Departament d’Ensenyament identifica els centres de màxima complexitat a partir de l’anàlisi de cinc paràmetres. D’entrada, calcula quin és el percentatge de famílies d’alumnes que cobren la Renda Mínima d’Inserció. Després, analitza el percentatge de pares i mares que tenen un baix nivell de formació i obté el percentatge de famílies els membres del qual es troben a l’atur. Finalment, calcula el percentatge d’infants que necessiten mesures educatives especials i el percentatge de nouvinguts.

A Catalunya hi ha 330 centres que són considerats de màxima complexitat. Gairebé cada gran municipi del territori en té un o dos i, a Barcelona, almenys cada barri desafavorit en té la mateixa quantitat. La xifra, reconeixen des de la FaPaC, ha augmentat des de la primera vegada que es va començar a fer un recompte. “No entenem com pot ser que, malgrat que se suposa que el pitjor de la crisi econòmica ja ha passat, el nombre de centres en aquesta situació hagi augmentat”, s'ha lamentat Mallafré.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article