Els educadors socials es reivindiquen a l’escola

El Col·legi d’Educadors Socials de Catalunya denuncia la manca de reconeixement de la professió i reclama vies oficials d'accés

En un moment de canvi al sistema educatiu, en què s’arrosseguen encara les retallades de la crisi, però sorgeixen propostes d’innovació pedagògica, el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) ha volgut reivindicar en una jornada de debat aquest dijous el paper de tots els professionals que, juntament amb els mestres, participen de la comunitat educativa.

“L’educació social és necessària”, ha assenyalat la presidenta de la institució, Maria Rosa Monreal. La professió, que dona eines als infants perquè desenvolupin l’autonomia personal, però, també s’enfronta a algunes dificultats. Per això, han reclamat des del col·legi un reconeixement de la professió i vies d’accés oficials dins el sistema educatiu. Han denunciat també que els educadors socials pateixen la precarietat i l’externalització.

Una professió que treballa en precari

Com ha recordat en el darrer debat l’educador Jaume Aguilar, de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, la concepció de les administracions “hauria de passar del dret a l’escolarització al dret a l’educació”. Ha reivindicat Aguilar que justament ara que el sistema educatiu busca vies per transformar-se, amb projectes com el d’Escola 21, “l’educador i els mestres han d’aprendre a aprendre”.

“La nostra tasca no ha de ser apagar focs, sinó prevenir”, ha defensat Sílvia Pina, que treballa com a integradora social a l’escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet. De fet, Pina ha recordat que les diferències que separen la tasca de l’integrador i de l’educador social són minses, sobretot quan la tasca de l’educador no només ajuda l’infant a desenvolupar l’autonomia personal, sinó que treballa en xarxa amb les famílies i l’entorn.

Debatre més per fer més

Des del col·legi, els educadors socials també han volgut recalcar que la seva tasca va més enllà del centre escolar i hauria d’estendre’s també al temps lliure i a les extraescolars. “És una evidència que els infants més vulnerables no tenen les mateixes oportunitats de lleure”, ha assenyalat Pina. L’educador David Bernal, que treballa amb alumnes de secundària, també ha donat suport a aquesta idea. Finalment, la presidenta del col·legi ha volgut recordar que, més enllà dels debats, la tasca de l’educador té sentit, “es fa transcendent”, quan es construeix, quan es fa.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article