Els joves transsexuals denuncien que la manca d'informació fa que se sentin incompresos

Els especialistes advoquen per una millora de l'atenció mèdica a la jornada de debat de la Fundació Víctor Grífols i Lucas


Els joves transsexuals denuncien que la manca d'informació que hi ha a l'escola, als serveis socials i la poca preparació dels serveis sanitaris fa que se sentin incompresos. Aquesta és una de les conclusions a què van arribar joves i experts en la jornada que va organitzar la Fundació Víctor Grífols i Lucas, amb la col·laboració amb el Consorci Universitat Internacional Menéndez i Pelayo Barcelona. L'objectiu era reflexionar sobre la identitat de gènere i la transsexualitat en la infància i l'adolescència.

Els participants en la jornada van coincidir a assenyalar la complexitat i la manca d'informació referent a la transsexualitat i la necessitat d'actuar des de diferents camps per ajudar els transsexuals a una millor integració en la societat.

També van coincidir a assenyalar que el procés que viuen els nens i adolescents durant l'afirmació de la seva identitat està marcat sovint per quadres depressius, un aspecte que associen al dèficit informatiu i a la incomprensió social davant la identitat de gènere no normativa. A més, van destacar que el trànsit és diferent en funció de cada persona i rebutgen la visió folklòrica que sovint està associada a la transsexualitat, a través d'uns estereotips que es troben molt allunyats de la realitat.

Una realitat que obliga a un canvi en els models d'atenció

La professora del Departament de Psicologia, Sociologia i Treball Social de la Universitat de Les Palmes de Gran Canària, Noemí Parra, considera que “l'experiència de gènere és una realitat que la persona viu independentment del seu cos”. Per Parra, “la identitat es troba al cervell”. La psicòloga va repassar les diferents etapes de com s'ha tractat a nivell mèdic i social la transsexualitat.

Segons aquesta especialista, “actualment ens trobem en la fase inicial del que podem considerar com la fase d'afirmació o eufòria de gènere”. “La situació actual suposa un canvi de paradigma, ja que s'encara la transsexualitat, no com un problema que requereix solució, sinó com una realitat que ha de comportar un canvi en els models d'atenció”, segons va afirmar la professora de la Universitat de Les Palmas.

Per la seva banda, Sabel Gabaldón, cap de la unitat de psiquiatria de l'Hospital Matern-Infantil de Sant Joan de Déu, i codirector de la jornada, va abordar el tema des del punt de vista mèdic. Gabaldón ha sostingut que, “la transsexualitat no vol dir que hi hagi un conflicte clínic” i que, “per abordar aquest tema no caldria posar el focus en l'individu, sinó en com tracta aquesta realitat el sistema”.

Les escoles com a espai d'escolta i suport a la diversitat

Així mateix, Lucas Platero, psicòleg, sociòleg, Doctor en Ciències Polítiques per la Universitat Rei Joan Carles de Madrid i investigador del CSIC, va intervenir en la jornada posant el focus en l'educació.

Platero considera que, “les escoles no compleixen la seva funció, ja que han estat un espai que ha tendit a expulsar del sistema educatiu als transsexuals” i aposta perquè, “els centres educatius siguin un espai d'escolta, de suport a la diversitat i on es fomenti compartir la realitat dels transsexuals”.

En definitiva, un lloc perquè els nens puguin enriquir-se coneixent realitats diferents a les seves. Platero també defensa fugir de la conceptualització dels transsexuals, que són etiquetats sistemàticament, el que condiciona i no permet veure que darrere d'elles hi ha persones que estudien, que tenen les seves pròpies aficions, les seves professions.  A més, Platero considera que el procés de reafirmació de la identitat no pot estar marcat per la família, l'escola o el registre, ja que incumbeix únicament a l'individu i que, en cada cas, necessitarà del seu propi temps.

El dret maltracta les persones transsexuals

La realitat jurídica que afecta els transsexuals també va ser tractada durant la jornada per Daniel J. García, professor de Filosofia del Dret a la Universitat de Granada.

El professor considera que, "el dret maltracta les persones transsexuals amb violència sistèmica”. Per J. García, “la legislació incorre en contradiccions importants a l'hora d'abordar la realitat dels transsexuals ja que els drets de les persones es troben sempre per sobre de les interpretacions biològiques i, sovint, aquesta màxima no es compleix en les lleis espanyoles”.

 

 

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article