Què passa quan preguntes a 4.000 nois i noies “com estàs?”

El projecte ‘Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona’ obre espais de debat per saber com viuen i se senten els infants

“Com estàs?”. Aquesta és la pregunta que han respost prop de 4.000 nois i noies de diferents escoles de Barcelona. El projecte Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona vol obrir espais de debat per saber quines actuacions caldria impulsar des de les administracions públiques i des de l’entorn més immediat d’aquests nois i noies de 10 a 12 anys.

Els estudiants de cinquè i sisè de primària han explicat com se senten. Una geògrafa, la Joana Pagès i una psicòloga, la Natàlia Gonzàlez, han estat les encarregades, durant quatre mesos, d’anar a 52 escoles, de diferents districtes de la ciutat per realitzar l’enquesta de Benestar Subjectiu de la Infància a Barcelona, un projecte que realitza l’Institut Infància i Adolescència per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona.

Segons la coordinadora del projecte, Laia Pineda, és “clau” saber com viuen i se senten els infants en relació a aspectes importants de les seves vides: “A partir d’aquest coneixement sabrem com estan i buscarem les fórmules pel benestar dels nostres infants”, ha dit.

Obrir espais de debat

L’objectiu de la primera fase del projecte és generar dades de caràcter subjectiu, inèdites i homologables internacionalment que assentin les bases per a l’objectiu de la segona fase (i més important), que és obrir espais de debat entorn dels resultats per assenyalar actuacions que caldria impulsar des de les administracions públiques i des de l’entorn més immediat dels nois i noies: la família, l’escola i els amics.

Segons Pineda, “s’ha ajustat molt l’expectativa inicial a la final, és a dir, hem enquestat a tothom qui volíem”. Per la seva banda, la Joana Pagès reconeix que ha estat un experiència molt interessant. “A tothom li agrada que li demanin opinió, els infants tenen molt a dir”.

Un projecte inèdit

Les condicions amb les que s’han realitzat l’enquesta, segons Pineda, han estat molt bones, ja que han comptat “amb un equip de tres persones que han realitzat l’enquesta i han fet suport moral als infants”. A més, és la primera vegada que es fa una mostra tan àmplia, enquestant tantes persones i en format digital, a través de tabletes.

La Joana reconeix que, setmana rere setmana, coneixien millor l’enquesta, fet que els permetia empatitzar més. “Quan algú alçava la mà ja sabíem més o menys cap on aniria el dubte. A mesura que passaven els dies, la nostra sensibilitat cap als temes que tracta el qüestionari augmentava i vèiem que les nostres indicacions eren més precises”, explica Pagès.

Un pla que recollirà les propostes

Un cop recopilada la informació en aquesta primera fase, es durà a terme, a la tardor, la segona fase del projecte, en què, a través de tallers, es contrastaran amb els infants els resultats obtinguts i s’escoltaran les idees que tenen per poder extreure propostes concretes de millora. “La fase de retorn de resultats als infants servirà perquè siguin ells i elles les que formulen les propostes de millora”, ha dit Pineda, qui ha reconegut que “el més important en què es fa protagonistes als infants per comunicar les millores, per implementar-les”.

Tot i que, com reconeix Pineda, el projecte es va ampliant mentre s’implementa, es preveu que en la tercera fase del projecte, quedin recollides totes les propostes dels infants de les diferents escoles en una agenda comuna i, posteriorment, elevar als representants de la ciutat les propostes recollides.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article