“Somriu, ets fantàstica”: per què les frases motivadores no sempre ens ajuden?

Dues investigadores de la UOC conclouen que la psicologia positiva pot generar l’efecte contrari


“No t’oblidis de ser feliç”. “Somriu, ets fantàstica”. “No somiïs la vida, viu el teu somni”. A qui no li han regalat tasses, llibretes i pòsters que conviden a viure el dia a dia amb optimisme, a ser valents i convertir-ho tot en un repte? Dues investigadores de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) alerten ara que la psicologia positiva no sempre té un efecte beneficiós. El motiu, expliquen tant Mireia Cabero, psicòlogia i autora de ‘La força de la gravitació emocional’, com Mercè Conangla, és que l’experiència personal del receptor és clau perquè les frases motivadores tinguin un efecte beneficiós.

Les frases motivadores s’inspiren en la psicologia positiva, que va néixer a finals de la dècada de 1990. Els últims anys diversos estudis semblen confirmar els efectes beneficiosos de veure el got mig ple. Un treball de l'Escola de Salut Pública de Harvard, per exemple, conclou que les dones més optimistes tenen menys risc de morir per alguna de les principals causes de defunció. També una investigació de científics finlandesos sembla confirmar que els pessimistes tenen més risc de morir de malalties coronàries.

Malgrat tot, tant Conangla com Cabero consideren que un missatge positiu, fora de context, no és sempre la millor manera de motivar algú. “Hi ha persones que, cada vegada que veuen una frase d'aquest tipus, no la viuen bé, ja que la seva experiència no és així”, adverteix Conangla. L’altra experta en educació emocional, recalca que darrere de les emocions sempre hi ha un pensament que impacte en la forma d'actuar. “Les frases optimistes poden despertar l'emoció que hi tinguem associada, que pot ser agradable o no depenent de la persona, de les experiències que hagi tingut i del moment que estigui vivint”, assevera.

“Si jo em dic que serveixo, que ho aconseguiré, probablement connectaré amb emocions com la confiança i la valentia, i això em pot donar més possibilitats d'actuar per a aconseguir alguna cosa”, indica Conangla, que és cofundadora de la Fundació Àmbit Ecologia Emocional. Però també es pot produir l'efecte contrari. “Que et repeteixin que si vols, pots, et pot enfonsar si estàs en un moment en què vols molt, però pots poc, perquè et falten, per exemple, recursos”, subratlla.

La clau, que cadascú trobi la seva frase

Les dues expertes coincideixen que la clau és com s'utilitzen els missatges positius i que cada persona trobi la frase amb la qual es pugui identificar, que sigui una frase que surti d’ell mateix o de la seva experiència.

“Imaginem que a un nen insegur, poruc, li diem que ha de ser valent. És probable que no funcioni. En canvi, si creem una situació en què el nen aconsegueix un petit objectiu, un èxit, i li preguntem què ha après, serà ell qui construeixi la frase”, exemplifica la investigadora.

Millor un regal que pretén motivar que res

Sigui com sigui, per a Cabero els objectes amb frases motivadores posen a l'abast de tothom una formulació de pensament que és molt positiva. L'experta recomana que, si es vol regalar objectes amb frases positives, serà important “considerar el moment vital de la persona i explicar-li per què l'hi regalem”.

Per la seva banda, Conangla recalca la importància de tenir criteri i cuidar la salut emocional, fent equip entre pensament, emoció i acció. Es tracta de discernir entre allò que ens convé i allò que no: “Saber què sento i qüestionar-me les coses que faig i que em generen desequilibri”, resumeix, i conclou que aquest és un exercici, com córrer o nedar, que cal practicar durant tota la vida.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article