La comunitat educativa reclama de nou a Ensenyament que augmenti el pressupost fins al 6% del PIB

Els sindicats denuncien que el Govern ha incomplert l’acord per incorporar els substituts l’1 de setembre

La conselleria s’excusa i afirma que les renúncies de places assignades han alentit les substitucions


La comunitat educativa ha tornat exigir aquest dijous que el pressupost d’Ensenyament augmenti fins al 6% del PIB que reclama la LEC, és a dir, tres vegades més que la despesa actual. El portaveu del sindicat USTEC-STEs, Ramon Font, ha recordat que, malgrat que el Departament “es pengi medalles”, aquest increment de pressupost per als tres cursos que venen no hi seria si no fos per la lluita de la comunitat educativa.

Per això, ha demanat començar a treballar per evitar haver de convocar una vaga o mobilitzacions com el curs passat. Els sindicats xifren en 7.000 els docents que li falten al sistema per recuperar el nivell d'abans de la crisi. De fet, tot i reconèixer que la quantitat de docents del 2010 ja s'ha assolit, des de la comunitat eductiva recalquen que en aquest període de temps s'han incorporat al sistema 100.000 estudiants més i, per tant, no s'ha arribat a l'atenció a l'alumne d'aquella època.

Així doncs, reclamen més pressupost per millorar l'atenció educativa de l'alumnat i sobretot, lluitar contra la segregació escolar, tal com ha recordat Jaume Aguilar, dels Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC). Aguilar també ha apuntat que només amb una bona planificació escolar a partir de la preinscripció, es pot garantir la igualtat d'oportunitats i d'accés al sistema. Alhora ha recordat que encara hi ha més de 1.000 mòduls prefabricats al sistema, per exemple, i que sense planificació no es poden.

El malestar per les substitucions

A més, els sindicats de l’educació han denunciat l'incompliment d'una part de l'acord amb la conselleria, que es va comprometre a incorporar els substituts a les escoles des de l'1 de setembre. Segons les organitzacions sindicals, fins a aquesta setmana no s'han fet nomenaments previstos a finals d'agost, i no s'han adjudicat ni mitges ni terços de jornades.

Els sindicats han coincidit en assegurar que, tot i que el Departament presumeixi de l'acord que ha permès incorporar 4.714 professors més al sistema educatiu català, no s'està complint aquest pacte en totes les seves condicions. Des de la conselleria, però, s’han excusat i han explicat que les renúncies de places assignades han alentit les substitucions.

El nou decret de menjadors, en el punt de mira

També està en el punt de mira de la comunitat educativa el nou decret sobre menjadors. Des de les federacions d'associacions de pares i mares, FaPaC i Fapaes, s’ha reclamat al Departament la creació del grup de treball per tirar endavant el nou decret després que l'administració presentés un esborrany, principalment a les empreses, en què les famílies no hi estaven d'acord.

Per a Carme Roca, del grup de menjadors escolars de la FaPaC, l’objectiu d'aquest esborrany és “privatitzar el servei de menjador a les escoles i evitar la participació de les famílies en el control de qualitat d'aquest”. Roca ha criticat els “enganys” de l’administració amb aquest decret.

Les famílies també han negat que no es reclami el servei de menjador a Secundària, després que la consellera assegurés que en una trobada amb les entitats, no se li havia demanat reobrir aquests menjadors escolars als instituts.

La revisió del protocol de detecció de radicalitzacions

Pel que fa a la revisió del protocol de detecció de radicalització a les escoles, des de la comunitat eductiva s’ha recordat que cal treballar “valors ètics” a les escoles i que tot i reconèixer el “paper” que tenen en el fenomen, actualment ja s'està fent correctament treballant amb “serietat i responsabilitat”. Jaume Aguilar ha declarat però que “la comunitat educativa no és responsable de tot” i, per tant, no es pot culpar de l’augment de la delinqüència o altres fenòmens. Per això, per a Aguilar, calen més recursos, perquè “l’escola no pot fer més del que té”, i ha destacat la funció de l’escola inclusiva en aquests casos.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article