Un informe constata les dificultats de l’escola bressol per atendre infants amb necessitats especials

Experts de la Fundació Pere Tarrés, l’Hospital Sant Joan de Déu i la Universitat Ramon Llull proposen un model de llar d’infants inclusiu i que tingui en compte la salut, la psicologia o l’alimentació


L’informe 'Model d’escola bressol inclusiva' liderat per la Fundació Pere Tarrés amb la col·laboració de l’Hospital Sant Joan de Déu i la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i Esport Blanquerna – URL posa de manifest les dificultats de les escoles bressol per atendre infants amb necessitats educatives especials i amb dificultats socioeconòmiques.

El document revela que l’índex d’escolarització d’infants de 0 a 3 anys a Catalunya és del 44,2%, tenint en compte tant els centres públics com els privats. Tanmateix, aquest índex d’escolarització disminueix en el cas d’aquells infants que viuen en entorns familiars amb pocs recursos econòmics. A més, es fa palesa una dificultat real per atendre casos de pluridiscapacitat o de determinades malalties cròniques.

Per donar resposta a aquesta realitat, els experts de l’Hospital Sant Joan de Déu, de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i Esport Blanquerna-URL i la Fundació Pere Tarrés han dissenyat nou model d’escola bressol capaç de garantir l’educació i la convivència de tots els infants i famílies atenent a les seves diversitats i necessitats específiques.

El model vol donar resposta a algunes de les següents qüestions: com pot l’escola bressol afavorir la inclusió de tots els infants? Quins actors cal implicar? Quin protagonisme ha de tenir la família? Quina és la incidència sobre els professionals, l'organització i la gestió de l'escola bressol?

Una escola bressol inclusiva

Així, plantegen un centre educatiu centrat en l’infant, que garanteixi el desenvolupament saludable de tots els infants a través d’un abordatge interdisciplinari, coresponsable i holístic que s’adapta i aprèn de l’entorn. La proposta integra tres perspectives: la sanitària de promoció de la salut, l’educativa i psicològica de desenvolupament de l’infant i la de l’educació social, d’integració de l’entorn social.

La proposta té en compte que el projecte i acció educativa de l’escola bressol el conformen totes les persones que hi treballen, des de la que fa l’acollida al matí, fins la que obre la porta, passant pels serveis, la cuina o la neteja. Així doncs, destaquen que cal vetllar perquè totes les persones del centre coneguin l’ideari del projecte i participin activament en la seva implementació en les respectives àrees.

L’equip de professionals de l’escola bressol ha de tenir un comportament i actuar de manera reflexiva i oberta; adequant la seva intervenció a cada infant, a cada context i facilitant la transversalitat de la intervenció des de la cooperació professional. Tanmateix, ha de mostrar-se obert, sense prejudicis, cercant la implicació i participació de les famílies en el procés de reflexió-acció que suposa la intervenció educativa.

A banda de la proposta que han dissenyat els experts per aconseguir una escola bressol més inclusiva, l’informe també fa palès alguns dels reptes pels quals cal anar treballant de manera singular a cada centre i territori. Entre aquests, destaca que s’ha de garantir l’escolarització a tots els infants de zero a tres anys contribuint, així, a la promoció d’igualtat d’oportunitats educatives i recursos i professionals de la salut comunitària a les escoles bressol.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article