[DEBAT] Per què és important la figura del docent?

Cinc professionals reflexionen sobre la seva tasca a les escoles coincidint amb el Dia Mundial del Docent, que se celebra aquest dijous

Es lleven cada dia amb les piles carregades amb l’objectiu d’ensenyar a construir un món millor, desperten la curiositat dels infants, els ajuden a ser crítics amb tot allò que els envolta i, sobretot, procuren que siguin feliços. Són els docents. I avui -5 d'octubre- celebren el seu Dia Mundial, que vol reconèixer la comprensió i estima d'aquests envers la contribució vital a l’educació i al desenvolupament.

“L’educador no ha de ser únicament un transmissor de coneixements”

David Altimir Sans, mestre d'educació infantil a l'escola pública de Taradell

“Avui l'educació té més sentit que mai. És a la vegada un dret de tot individu per poder construir-se com a persona a través de l'intercanvi d'idees i de punts de vista, i una oportunitat per intentar canviar el món per fer-lo més solidari, més just amb totes les persones i amb l'entorn. El paper de l'educador està en constant transformació i aquest dinamisme i plasticitat és la característica que els que ens dediquem a l'educació hem de saber tenir en el present i en els anys que vénen. L'educador ha d'estar avui més preocupat per fugir de dogmatismes i de certeses absolutes que no pas per fer únicament de transmissor de coneixements. Els coneixements són molt importants però ho és més la capacitat de posar-los en relació amb situacions que permeten als infants i joves crear idees i solucions noves.”

“L’error és una font d’aprenentatge i un estímul per al coneixement”

Ricard López Muñoz, director de l'escola Barnola d'Avinyó

“L’educació és un pilar fonamental a preservar en qualsevol societat i cultura que vulgui desenvolupar persones lliures i competents. L’educació en l’actualitat traspassa les parets de les escoles, per crear comunitats educatives permeables i transversals, amb la participació i col·laboració de l’entorn. El que s’entreveu és un món canviant a un ritme vertiginós, on els coneixements són infinits i on l’aprenentatge no és puntual, sinó durant tota la vida. No és com abans, on el que s’aprenia a l’escola era perdurable i inalterable. Per tant, cal aprendre constantment, i, des de l’escola hem d’intentar mantenir la motivació per l’aprenentatge, potenciar la curiositat i gaudir del plaer d’aprendre, no per ser avaluats, que sovint sembla ser l’únic objectiu. L’error és font d’aprenentatge i un estímul per al coneixement. Els mestres, per tant, hem d’acompanyar els infants establint vincles afectius, de dedicació i compromís.”

“Si entenem l’educació com una eina per imposar normes no té sentit”

Anna Salvans Casas, Cap d'estudis i mestra de l'Escola Barnola d’Avinyó

“Si entenem l’educació com una eina per imposar normes, forçar conceptes, programar i repetir, omplir de continguts,... no té massa sentit. Per sort, aquest tipus d’educació cada vegada la veiem menys. Actualment comencem a entendre l’educació com a un procés d’aprenentatge acompanyat per una persona de més experiència (que no necessàriament vol dir que en sàpiga més), que mostra el camí i orienta dins d’una infinitat de possibilitats i camins a escollir. Si eduquem respectant la naturalesa d’aprenentatge de cada infant, llavors, aquests veuen i donen significat a allò que fan i, per tant, donem sentit a l’educació. L’educador ha de ser aquest guia que acompanya, que ajuda, que ofereix possibilitats i oportunitats, que deixa que els i les alumnes provin i s’equivoquin, l’error és una gran eina d’aprenentatge. Ha de ser un referent, un model a imitar i cal que doni exemple d’allò que vol transmetre. El rol del mestre ha anat canviant i ja no ha de ser la persona que ho sap tot, sinó la persona que desperta inquietuds, que genera preguntes, que observa i coneix les necessitats dels seus alumnes per després poder donar resposta a aquestes i extreure el millor de cadascun d’ells.”

“L’educador, en primer lloc, ha d’escoltar”

Mercè Mas i Ferrer, mestra i pedagoga de l’Àrea Innovació Educativa del Consorci d'Educació de Barcelona

“L’educació té sentit si, qualsevol acte que vivim, s'arrela en la dignitat humana. L’educador, en primer lloc, ha d’escoltar, i després, facilitar els tempos perquè cadascú pugui reconstruir constantment el seu lloc en el món però sempre orientat, això sí, cap al bé comú.”

“Els docents hem de fer que els homes i dones del demà ho facin millor que nosaltres”

Mercè Olivé, coordinadora de Primària de l'Escola Garbí Pere Vergés d'Esplugues

“L’educació, avui, té molt sentit. El que hem de fer els docents és lluitar per aconseguir un mon millor: mes sostenible, solidari, on prevalguin els valors. Un mon diferent. Hem de fer que els homes i dones del demà ho facin millor del que nosaltres hem fet. L’educador és un acompanyant, però segueix sent un referent. Ha de treballar en xarxa amb els seu voltant. Sigui l’educació, la sanitat, ha d’ampliar.”

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article