L'encariment dels subministraments obliga Càritas a augmentar un 22% la despesa per a les famílies en només tres anys

L'entitat a Barcelona destina enguany 435 euros de mitjana anual per família, mentre que el 2014 invertia 340 euros


L'encariment dels subministraments bàsics de l'aigua, la llum i el gas ha obligat Càritas Diocesana de Barcelona a augmentar un 22% la despesa per a les famílies en només tres anys. Si el 2014 l'entitat va destinar uns 340 euros en subministrament per llar, el 2017 hi ha destinat 435 euros.

Durant el 2016, l'entitat va destinar gairebé 90.000 euros a pagar subministraments d’aigua, llum i gas de 229 famílies. Ara preveu finalitzar l'any amb una xifra similar i, de moment, 170 famílies ja han demanat l'ajuda. Per aquest motiu, Càritas reclama que es consideri tota persona com a “titular d'un dret” per part de les empreses subministradores, i no com a clients només.

L'entitat també explica els motius pels quals les famílies es veuen impedides de pagar les factures. D'una banda, pel baix nivell de renda; de l'altra, pels elevats preus del lloguer o la hipoteca de l'habitatge; i, per últim, pels preus altíssims dels subministraments. De fet, tal com recorda Càritas, en els darrers deu anys, els preus de l’aigua i l’energia han augmentat d’un 60%, i més d’un 50% del cost de la factura de la llum són costos no associats al consum.

A més, argumenten des de l'entitat que “les famílies vulnerables tenen moltes dificultats per poder reduir el cost dels subministraments perquè, en la majoria de casos, els habitatges no estan suficientment condicionats”. Això implica que no disposen d'aïllament tèrmic inadequat, estan mal climatitzats i tenen humitats i electrodomèstics amb baixa eficiència energètica.

El bo social, una mesura “insuficient”

Càritas Diocesana de Barcelona també recorda que, malgrat que la Llei 24/2015 contra la pobresa energètica prohibeix els talls dels subministraments bàsics a persones i famílies que es troben en situació d’exclusió residencial, “les companyies subministradores han incomplert el principi de precaució procedint al tall del subministrament sense consultar prèviament a les entitats o serveis socials”.

Per això, demanen a les companyies subministradores que apliquin fil per randa allò que recull la Declaració Universal dels Drets Humans Emergents, on s’estipula que tota persona té el dret a disposar d’energia, d’un subministrament elèctric continu i suficient i a l’accés gratuït a aigua potable.

A més, consideren que el bo social aprovat pel Govern central “és una mesura insuficient, ja que els tràmits administratius per aconseguir-lo són difícils de dur a terme per part de les famílies vulnerables”. En aquest sentit, denuncien que, en la majoria de casos, són les entitats socials les que han d’acompanyar a les famílies per realitzar les gestions oportunes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article