Arrels atén un 50% més d'usuaris que el 2012, però li costa trobar habitatge estable

L'entitat social facilita dutxes, consignes i residència a persones que viuen o han viscut al carrer


La Fundació Arrels ha atès durant l'any 2017 un total de 1.912 persones sense llar a Barcelona, una xifra similar a la de l’any anterior i que significa un 50% més si es compara amb el 2012. També ha augmentat el nombre de persones que fa ús dels serveis bàsics que ofereix l'entitat. La principal dificultat que ha tingut, però, és aconseguir habitatge estable i assequible perquè més persones puguin deixar de viure al carrer.

L'atenció es fa de diverses maneres: visitant-les al carrer, oferint serveis de dutxa i per deixar les seves pertinences, acompanyant-les al metge o garantint l’allotjament estable. De totes aquestes persones, a 675 han estat ateses per primera vegada per Arrels. Però el que més preocupa a Arrels és la dificultat per trobar habitatge estable i assequible.

Durant el 2017, els equips de carrer d’Arrels han visitat més de 400 persones que viuen al ras a Barcelona i, per l’espai d’acollida, on les persones poden resguardar-se i fer ús de serveis bàsics, han passat 1.518 persones. Això significa mig centenar de persones més que al 2016 i un 73% més que fa cinc anys.

Els serveis bàsics de dutxes i de rober han estat útils per a 628 persones i 911 persones, respectivament, i durant la major part de l’any han tingut ple el servei de consigna, un fet important perquè a Barcelona no existeix cap servei públic similar.
D’altra banda, i segons dades recollides durant els darrers sis mesos de l’any, des d'Arrels també han escoltat, assessorat i orientat cap a altres recursos de la ciutat un total de 572 persones sense llar que han acudit a l'entitat buscant suport i a les quals no han pogut atendre per manca de recursos.

Dificultats per trobar habitatge estable

L’objectiu d’Arrels és aconseguir que cap persona hagi de dormir al carrer a Barcelona i, per a això, és imprescindible comptar amb habitatge assequible i estable per a la persona. L’augment dels preus de l’habitatge a Barcelona, però, ha dificultat poder accedir a nous pisos. Quan va començar el 2017, Arrels gestionava 76 habitatges i, en acabar l’any, en gestiona 77.

Es tracta d’una tendència que l'entitat pateix de fa temps. Fa dos anys, la preocupació era trobar habitatge a preu assequible perquè els preus havien augmentat i durant el 2017 no han pogut incrementar el nombre de llars per a persones que no en tenen. Aquest 2018, a més, s’acaben alguns contractes de pisos que gestionen i tenen la incertesa de no saber si aquests contractes de lloguer es renovaran o si pujaran de preu.

De moment, durant el 2017 s'ha garantit l’allotjament a 248 persones, la majoria a pisos individuals i compartits però també a la llar residencial Pere Barnés --que acull persones que han viscut al carrer i que tenen una salut molt fràgil-- i a habitacions de lloguer. En aquest sentit, i per adaptar-se a les necessitats de les persones que no troben cabuda en aquests tipus de recursos, a principis del 2017 es va obrir el Pis Zero, un espai més petit i de proximitat en el qual les persones poden accedir amb totes les seves pertinences.

Des d’Arrels, creuen que aquesta nova modalitat d’allotjament pot ser una eina útil i aplicable als diferents barris de Barcelona per oferir a curt i mitjà termini espais segurs per a les 1.026 persones que cada nit pernocten al ras, mentre es treballa per aconseguir habitatge assequible.

Cinc avisos al dia per part de la ciutadania

La problemàtica del sensellarisme ha augmentat en els darrers anys. A més de les 1.026 persones que cada dia dormen als carrers de Barcelona, 2.006 més ho fan als recursos públics i privats que existeixen a la ciutat i més de 400 viuen en assentaments irregulars.

En aquest sentit, al llarg del 2017 ciutadans de Barcelona i altres municipis han contactat amb Arrels preocupats per la situació de persones que dormen al carrer. De mitjana, i comptant els diferents canals de contacte, s'han rebut cinc avisos diaris per part de la ciutadania. En total, s'han recollit més de 2.000 avisos, la majoria a través de l’APP #ArrelsLocalitzador, seguit de la pàgina web d’Arrels, les seves xarxes socials i per telèfon.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article