L’èxit de la fórmula ‘EnTàndem’: 925 joves participen de les parelles d'acompanyament en deu anys

En un 89% dels casos, el projecte d’AFEV ha suposat millores en l’autoestima, la motivació acadèmica i les habilitats socials

Més de 250.000 infants viuen en situació de pobresa severa a Catalunya. Es tracta d’un percentatge que ha incrementat un 23% entre el 2013 i el 2015, segons un estudi de l’ONG Save the Children. Els infants i joves que viuen en condicions desfavorables es veuen limitats en l’accés a les oportunitats educatives, laborals i sanitàries, i la reducció d’oportunitats condiciona de manera decisiva l’èxit escolar de l’infant i el seu aprenentatge.

Per fer-hi front, l’entitat AFEV ja fa 10 anys que ha implementat el projecte EnTàndem a diverses zones de Catalunya. El programa connecta voluntaris procedents de diferents universitats amb infants o joves en situacions de dificultat personal o social. Els voluntaris acompanyen els infants i els fan de referent, tot treballant per estimular la seva autonomia i autoestima personal i per desvetllar-los l’interès per l’estudi. Aquesta trobada es coneix com un tàndem, on tots dos, mentor i mentorat, treballen conjuntament establint un vincle molt estret per aconseguir l’autonomia personal del jove en situació de vulnerabilitat.

Actualment, el projecte compta amb prop de 140 voluntaris simultanis en deu barris de Barcelona i a Barberà del Vallès, Santa Coloma de Gramenet i Badalona, i en tot aquest temps els resultats demostren que la fórmula funciona: uns 925 joves i infants han participat en aquesta iniciativa per tal de millorar les seves habilitats socials, la seva autoestima i la seva motivació pels estudis.

Històries d’èxit

Després de 10 anys, els beneficiaris del programa el valoren positivament. En les avaluacions que duu a terme l’entitat posteriorment als tàndems es manifesta que un97% dels joves i infants participants manifesten sentir-se satisfets amb l’acompanyament i un 89% ha millorat en aspectes com l'autoestima, la motivació i les habilitats socials i de relació, a més de percebre canvis a nivell acadèmic.

Els infants i joves asseguren també que després del programa els agrada més aprendre i tenen més ganes d'anar a l'escola (34%) i també que participen més a classe (15%). Per la seva banda, un 86% de les famílies pensen també que l’acompanyament ha estat molt positiu per al seu fill o filla. La intervenció dels voluntaris pretén reduir les fractures (socials, culturals, cíviques, etc.) de la societat, que afecten sobretot els infants i joves que es troben en risc d'exclusió social o que passen per un moment de dificultat.

Nous reptes de futur

Durant aquest any, AFEV engegarà també dos nous projectes, el Projecte KAPS, un allotjament compartit per estudiants universitaris que s’impliquen en un projecte comunitari al territori, i la Plataforma del Compromís Solidari, una borsa de recursos que agruparà estudiants, entitats i universitats amb l’objectiu de reforçar la Responsabilitat Social de les Universitats, crear vincles entre la universitat i el territori, acompanyar i democratitzar l’accés a l’ensenyament superior i afavorir l’acollida, la integració i l’èxit educatiu dels estudiants.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Maria Piqué Vilassar de Mar
2.

Hola:
Sóc psicològa i m'agradaria conèixer aquest projecte i poder col·laborar de forma voluntària.

Gràcies.

  • 0
  • 0
Xènia Bcn
1.

El projecte Tàndem de AfevCat, és. Un dels millor projectes que hi conegut. Ànims

  • 0
  • 0

Comenta aquest article