Barcelona evita 5.000 talls de subministrament durant el 2017

Prop de 170.000 persones pateixen pobresa energètica a la ciutat

Només el 43% de les llars han estat derivades des d’algun dels 40 centres de Serveis Socials


Unes 23.000 persones ateses i un total de 5.020 talls de subministrament evitats. Aquestes són dues de les principals xifres que es poden extreure del balanç del primer any de funcionament dels 10 Punts d’Assessorament Energètic (PAE) que des de finals de gener de 2017 hi ha distribuïts per tota la ciutat.

Les prop de 23.000 persones ateses corresponen a un total 8.588 llars, d’entre les quals 278 estaven formades per persones amb mobilitat reduïda i que, per tant, van veure’s beneficiades de l’estratègia comunitària engegada des dels mateixos Punts d'Assessorament Energètic (PAE) perquè el servei arribi a tothom qui ho necessiti.

Segons un estudi que el consistori va encarregar per saber el perfil de pobresa energètica de la ciutat, són prop de 170.000 persones les que potencialment pateixen aquest tipus de pobresa a la ciutat, ja sigui perquè no poden fer front al pagament d’alguna factura, perquè no poden mantenir una temperatura adequada a la seva llar o bé per les dues raons anteriors.

Concretament, els Punts d'Assessorament Energètic que van tenir més activitat durant el seu primer any de funcionament van ser els dels districtes de Sant Martí, Ciutat Vella i Sants–Montjuïc, i que tal com era de preveure va ser durant els mesos més freds quan els PAE van registrar un repunt en la seva activitat.

Hi ha un aspecte especialment destacable sobre l’oportunitat d’aquest nou servei, i és que només el 43% de les llars ateses han estat derivades des d’algun dels 40 centres de Serveis Socials que hi ha a la ciutat. Aquesta xifra ratifica l’assoliment d’un dels objectius que es van fixar els PAE en el moment de la seva posada en marxa, com era aconseguir fer visible una problemàtica que, segons la literatura científica existent fins al moment, parlava d’un fenomen prou desconegut i invisible.

Quasi el 70% de les persones ateses als PAE són dones

El balanç del primer any de feina dels pioners Punts d’Assessorament Energètic, en qualsevol cas, va molt més enllà dels talls de subministrament. De fet, només una tercera part de les llars ateses van anar-hi a partir d’un avís de tall en algun dels subministraments i aproximadament la meitat va manifestar que patia dificultats per pagar algun rebut

Això no vol dir que els PAE no hagin servit per detectar casos de pobresa energètica severa (fins a un 13,9% de les atencions) o per posar de relleu l’existència d’una relació directa entre pobresa energètica i salut (en un 4% dels casos hi havia una persona amb dependència energètica perquè precisa d’una màquina connectada a l’electricitat per viure), però sí que s’observa que la potencialitat del servei és més àmplia.

Això és així perquè a través dels PAE es van gestionar fins a 1.428 canvis de potència amb les subministradores (amb un estalvi per a aquestes famílies de 54.000 euros), es van tramitar 860 canvis de titularitat, es van gestionar uns 1.200 bons socials, es van fer fins a 116 tallers comunitaris, es van practicar 1.378 intervencions domiciliàries i es va instal·lar material d’eficiència energètica en 768 llars.

L’any de feina d’aquests PAE permet també fer un perfil de les persones ateses: un 67,9% són dones, el 44,9% han nascut fora de Catalunya, el 48,4% són llars amb un menor a càrrec, el 54,3% tenen tots els membres de la unitat familiar a l’atur i el 70,2% són llars en règim de lloguer, entre d’altres aspectes.

El pressupost general dels PAE és d’uns 2,2 milions d’euros anuals i que en ells treballen un total de 50 professionals: 30 que formen part de la plantilla fixa i 20 més provinents dels plans d’ocupació i que són substituïts periòdicament.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article