Entitats de persones sordes inicien accions legals perquè Ensenyament reconegui els drets de l’alumnat

Alerten que a Catalunya hi ha 2.000 infants sords, però cap rep ajudes per aprendre la llengua de signes

“Si la llengua de signes fos realment oficial s’haurien acabat tots els nostres problemes i avui ja no seríem aquí“, ha dit la la presidenta de l’Associació Volem Signar i Escoltar, Marian González. Aquesta entitat, juntament amb la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) i l’Associació de pares de nens sords de Catalunya, han presentat una reclamació administrativa contra el Departament d’Ensenyament perquè “no ignori ni menystingui” els infants sords en els centres escolars catalans. Mesos enrere, aquestes entitats ja havien alertat la conselleria i li havien donat un ultimàtum.

A Catalunya hi ha 2.000 nens sords, però només 178 reben educació bilingüe. Cap d'ells rep ajudes específiques per aprendre la llengua de signes. A més, per poder-se escolaritzar en la modalitat bilingüe intermodal només ho poden fer en uns pocs centres especials, però no en centres ordinaris. A Barcelona n'hi ha dos amb projectes completament bilingües, el col·legi Tres Pins i l’Institut Consell de Cent. També existeixen dues escoles d'educació especial a Barcelona i Girona i a Sabadell hi ha alguns centres que fan servir la llengua amb alumnes sords, però sense projecte bilingüe.

Per tot plegat, les entitats consideren que l'oferta és mínima. Això ocasiona que els pares que volen optar per aquesta modalitat es veuen obligats a desplaçar-se, amb les dificultats que això comporta en la vida quotidiana de les famílies i el perjudici econòmic.

Aquest i altres motius són els que han exposat a la roda de premsa d'aquest dimarts, on han presentat una reclamació de més de 50 pàgines, en la que s'exigeix, entre d'altres, que es contracti un intèrpret per a totes les hores lectives a l'ESO, el Batxillerat i la FP, ja que actualment només hi és la meitat de la jornada. A més, també demanen que el llenguatge de signes sigui present a les aules des d’edats primerenques.

Alhora, assenyalen que els webs dels CREDA, els centres on es proporciona formació i recursos als infants sords i les seves famílies, no ofereixen prou informació sobre la llengua de signes i la modalitat educativa bilingüe i sí, en canvi, sobre la modalitat oralista. “Al web només tenim informació sobre les ajudes i és una informació molt medicalitzada. En canvi, no es promociona ni es dona a conèixer la llengua de signes als familiars i a l'entorn de l'infant”, alerten.

Sense dades sobre el desenvolupament dels nens sords

A més, expliquen, el Servei d'Atenció a la Diversitat i la Inclusió del Departament d'Ensenyament no recull dades per valorar el desenvolupament dels nens sords de Catalunya. “És una dada que hem demanat en moltíssimes ocasions i el Departament no ens l'ha facilitat mai”, ha dit González.

"Avui és un dia molt important perquè portem 30 anys lluitant per un dret bàsic i fonamental. No som sords perquè vulguem sinó perquè hem nascut així. No entenc com pot ser que encara estiguem en aquest punt”, ha dit el president de la FESOCA. També González ha demanat que la Generalitat creï una comissió per atorgar una partida pressupostària a la llengua de signes, ja que “és la tercera llengua a Catalunya, parlada per 25.000 persones. “A nivell d'usuaris, en té més que l'aranès”, ha recordat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article