Famílies de cinc escoles de Gràcia boicotegen les proves de tercer de primària

Mares i pares decideixen no portar els infants als centres els dies en què es realitza una avaluació que crea “rànquings i segregació”


Les AMPA de cinc escoles de Gràcia, a Barcelona, han organitzat aquest dimecres activitats conjuntes com a forma de protesta i boicot a les proves externes de tercer de primària, que van començar aquest dilluns.

La Federació d'Associacions de Pares i Mares de Catalunya (FaPaC), el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) i altres entitats com la Xarxa d'Escoles Insubmises (XEI) i l'Assemblea Groga de Gràcia van tornar aquest any a fer una crida a les famílies a boicotejar aquestes proves, ja que consideren que creen rànquings i competència entre centres escolars, i per tant, segregació.

Una de les mares que participa en la protesta i membre de l'Assemblea Groga de Gràcia, Carol Porta, ha explicat que s'han organitzat “amb gran esforç” per no portar les nenes i nens a l'escola els dies en què es fan les proves. “Per a nosaltres és difícil, perquè ens agrada portar els nens a l'escola i confiar-hi. La idea és fer activitats compartides amb famílies d'altres escoles i que puguin ser interessants, com un taller de castellers”, ha assenyalat.

Un taller amb l'Associació Castellers de la Vila de Gràcia

La FaPaC ha impulsat aquesta activitat de protesta per mostrar el rebuig a les proves diagnòstiques de tercer de primària en un dels dies en què les escoles les havien programades. Al llarg del matí, alumnes d'aquest curs han participat en un taller a l'Associació Castellers de la Vila de Gràcia, han jugat i han dibuixat cartells a favor de l'escola pública. Les proves van començar dilluns i cada centre pot triar els dies en què les realitza, fins el divendres 16.

A les activitats de protesta, hi han participat algunes de les famílies contràries a les proves de les escoles Turó del Cargol, Reina Violant, l'Univers, Pau Casals-Gràcia i Patronat Domènech. Segons han destacat, altres pares i mares, tot i estar en desacord amb aquest tipus de proves, han portat els nens i nenes a les escoles perquè no es podien organitzar per participar en el boicot.

Els pares demanen una avaluació integral

Porta ha assenyalat que les famílies intenten explicar als infants per què aquell dia no van a l'escola i així contextualitzar-los aquestes activitats de protesta. Aquesta representant de l'Assemblea Groga de Gràcia ha criticat que les proves diagnòstiques de tercer de primària siguin “les mateixes per a tots els infants i centres” i que no tinguin en compte “el punt de partida ni el context de cada alumne i escola”. Per a aquestes famílies, les proves només serveixen per “etiquetar” i “publicitar” i van en contra del model d'escola que defensen, “pública, inclusiva i integradora”. “I ens preguntem per què serveixen si no tenen una partida pressupostària per compensar els mals resultats”, ha afegit.

“Fins i tot a alguns nens que tenen unes capacitats i ritmes diferents d'aprenentatge, se'ls diu que no fa falta que facin les proves. Aquests nens també estan aprenent i, si estem interessats en l'educació, els alumnes s'han de mirar en el seu conjunt”, ha denunciat Porta, que ha resumit: “S'ha de fer una reflexió i debat més global i canviar la lògica. Diem 'no' a aquestes proves i 'sí' a l'avaluació d'una manera contextualitzada, integral i amb criteris pedagògics”.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article