Tarragona amplia el programa d’assessorament energètic a famílies vulnerables

L’Ajuntament va orientar 70 famílies l’any passat perquè puguin reduir l’import de les factures

L’Ajuntament de Tarragona estendrà a tota la ciutat el programa d’assessorament energètic a famílies vulnerables. Segons ha anunciat aquest dimarts la regidora de Serveis a la Persona i presidenta de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS), Ana Santos, el programa serà permanent en el temps a partir del mes de maig, amb sis hores d’atenció setmanals. D’aquesta manera, el consistori dona per finalitzat el programa pilot que es va portar a terme l’any passat als barris de Sant Pere i Sant Pau i Sant Salvador, i que es va saldar amb un total de 70 famílies ateses.

La iniciativa té com a objectiu assessorar i informar les unitats familiars més desafavorides per tal que puguin disminuir els imports de les seves factures de subministraments d’aigua, gas i electricitat. Malgrat tot, en general el consistori ha detectat un fort increment de la demanda d’ajuts d’urgència per al pagament de rebuts i, també, dels informes de vulnerabilitat comunicats a les empreses subministradores.

El programa tenia com objectiu disminuir la factura energètica mitjançant diverses accions, com ara reduir la potència contractada, aplicar la discriminació horària i estudiar si les persones ateses es podien acollir el bo social -que implica descomptes del 25%-. En aquest sentit, el 23% de les famílies ateses disposava del bo social, tot i que hi tenien dret el 60%. En conjunt, es van tramitar 33 bons socials dins la iniciativa, a més de 30 casos de discriminació horària i set de reducció de potència.

L’atenció va consistir en fer un assessorament personalitzat, interpretar les factures, donar consells d’estalvi i eficiència energètica, informar dels ajuts existents i tramitar els canvis convenients als usuaris amb les companyies. El tècnic del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona, Aleix Manonellas, ha assenyalat que, en alguns casos, s’ha pogut reduir la factura en un 40%. El perfil de les persones ateses als centres cívics de Sant Pere i Sant Pau i Sant Salvador és heterogeni i comprèn des de famílies joves fins a persones grans que viuen soles.

Després d’aquesta prova pilot, la regidora Ana Santos ha avançat que a partir del mes de maig aquest programa d’assessorament energètic s’estendrà a tota la ciutat, deixarà de ser una prova pilot i serà permanent en el temps. Així, s’oferiran dues franges d’atenció setmanals de tres hores. Com en el cas del programa pilot, totes les famílies que s’hi podran acollir hauran d’haver estat derivades des dels Serveis Socials i les entitats del Tercer Sector.

En paral·lel a aquesta tasca d’assessorament, l’Ajuntament ha detectat un increment de la demanda d’atencions urgents. Segons ha detallat la regidora, durant el 2016 l’IMMS va concedir 783 ajuts d’urgència a famílies que no podien pagar rebuts per un import de 84.410 euros. Durant el primer semestre del 2017 -les darreres dades disponibles-, les ajudes van arribar a 428 famílies i van suposar una despesa de 42.238 euros per a les arques municipals.

A més, durant el 2016 el serveis socials de l’Ajuntament van tramitar 76 informes de vulnerabilitat que es van comunicar a les empreses subministradores d’energia i, durant el primer semestre del 2017, se’n van comunicar 183 -tots els sol·licitats-. Aquest reconeixement impedeix que les companyies efectuïn talls en el servei a aquestes famílies més desafavorides. Tot i això, les llars continuen acumulant el deute. “No et poden tallar el servei i tens llum, però vas acumulant deute i això genera molta ansietat. Parem la punta de l’iceberg en el sentit que tenen subministrament, però la resta de coses queden sota. Molts han de decidir si mengen o paguen la llum”, ha assenyalat Manonellas.

La regidora Ana Santos ha subratllat el compromís de l’Ajuntament amb les famílies vulnerables i ha recordat la importància d’acudir als serveis socials. En aquest sentit, ha fet notar que, si els serveis municipals no tenen constància de les situacions familiars més complicades, es poden produir talls de subministrament en cas d’impagament. Santos ha admès que mesures que el pagament urgent a càrrec del consistori “frenen la situació, però no l’angoixa de futur” i ha cridat a la “generositat” de les empreses.

Un programa sorgit de la Taula de Pobresa Energètica de Tarragona i Reus

El programa pilot va ser possible mitjançant la col·laboració de la Fundació Smart i del Col·legi d’Enginyers Tècnics Industrials de Tarragona, que hi va dedicar un professional. Aquesta iniciativa també va comptar amb el suport de les comercialitzadores que van posar al servei de l’Ajuntament una atenció especifica per al bon desenvolupament del projecte.

L’assessorament energètic a persones vulnerables va néixer a la Taula de Pobresa Energètica de Tarragona i Reus, que és un espai de planificació, coordinació i recerca d’alternatives i solucions que garanteixen el consum energètic de les famílies amb vulnerabilitat. Des dels ajuntaments de Tarragona i Reus es treballa de manera conjunta en la matèria, en connexió amb la impulsada pel Govern de la Generalitat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article