Una guia del Ministeri d’Educació classifica la ‘immigració il·legal’ com “una amenaça que posa en perill els valors de la societat”

El material pedagògic, que vol sensibilitzar sobre la pau i la llibertat, es converteix en una apologia de l’exèrcit


Una guia per al professorat del Ministeri d’Educació, publicada el 2017, classifica la ‘immigració il·legal’ com “una amenaça que posa en perill els valors de la societat espanyola” que cal combatre i l’equipara als conflictes armats, el crim organitzat, el terrorisme o les ciberamenaces. En concret, en la guia s’assenyala que “el flux migratori irregular” és un “desafiament derivat de l’assentament de les corrents migratòries irregulars”.

El material pedagògic que difon el ministeri i que duu el títol de Coneixement de la Seguretat i la Defensa Nacional als centres educatius de l’Educació Primària pretén motivar “l’adquisició d’una consciència cívica responsable inspirada en els valors de la Constitució Espanyola”. La seva finalitat, segons s'afirma al document, és “promoure el coneixement i sensibilitzar el jovent sobre temes relacionats amb la pau, la seguretat i la defensa”, perquè sigui “un instrument per a la pau i la llibertat”.

Tanmateix, el document es converteix en una apologia de l’exèrcit, on es mostren centenars d’imatges de soldats al camp de batalla. A les més de 200 pàgines del material es fa una defensa de les forces de seguretat, que descriuen com “un servei fonamental per a l'Estat”. Ja a la portada, un dibuix mostra diverses cossos de defensa en rotllana amb uns infants sota la bandera d’Espanya i, al llarg del text, s’ensenya com “vèncer el monstre de les pors”, a saber què és un toc de diana i de trompeta i com sona o s’incita els estudiants a jurar la bandera per comprometre’s amb la defensa d’Espanya.

Entre les paradoxes del document s’hi troben, per exemple, el d’haver de pintar les lletres de la paraula “pau” sostingudes per diferents soldats i, seguidament, haver de memoritzar el material d’armament que correspon a l’exèrcit de terra, com ara l’armament pesat i de combat, el lleuger, l’artilleria o els vehicles. Després, es fa completar als estudiants un “carnet de defensor de la pau al col·legi” amb el segell de les forces armades o retallar una fotografia d’un mateix i enganxar-la sobre el retrat d’un soldat uniformat.

Les distincions sexistes de les professions

També es treballen exercicis en què cal buscar les semblances i diferències entre la funció “d’un soldat i d’una mestra”, amb una clara distinció sexista de les professions. Alhora, però, assenyalen que les dones també poden formar part de qualsevol dels tres exèrcits i se les mostra en els dibuixos uniformades junt amb els seus companys.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article