Uns 150 centres educatius catalans pateixen “alts nivells de segregació escolar”

La Fundació Bofill farà extensiu el programa d'innovació pedagògica ‘Magnet’ a 45 centres per lluitar contra aquest fenomen


Dels més de 3.000 centres educatius catalans, es calcula que al voltat del 400 tenen fenòmens de segregació escolar, és a dir, la composició de les classes no correspon a la composició social del barri, i d'aquests, entre 140 i 150 pateixen “alts nivells de segregació escolar” i necessiten “un pla de xoc” per superar-ho.

Així ho ha afirmat aquest dijous el director de la Fundació Jaume Bofill, Ismael Palacín, que assegura que amb administracions compromeses es podria arribar a abolir el fenomen en 10 anys.

Una de les eines que utilitza el Departament -impulsada per la Fundació Bofill- és el programa Magnet, que afavoreix les aliances entre escoles i instituts i institucions “d'excel·lència”, culturals o científiques, amb les quals es treballen projectes d'innovació i de renovació pedagògica. Enguany, després d'una prova pilot a 5 centres, la intervenció s'amplia a 9 i arribarà a 45 el 2020.

Per Palacín, als 150 centres amb més segregació escolar les mesures administratives que es poden prendre, com ara reserva de places en preinscripció o altres iniciatives que preveu la LEC, no serveixen prou per superar un fenomen que genera desigualtat i que en l'àmbit educatiu, també afecta als resultats. Són escoles d'arreu del territori, i que sovint no reflecteixen tampoc la distribució de la població del país, i tot i que n'hi ha més a la ciutat de Barcelona, poden afectar qualsevol municipi i barri en funció de les mesures que s'hagin pres per afrontar-ho els darrers anys.

Per això, demana un “pla de xoc” que permeti “revertir” la segregació existent al país, i defensa treballar amb projectes que permetin anar en aquest direcció. Palacín ha recordat com a “molt positiu” que el Departament d'Ensenyament s'hagi sumat al compromís de la lluita contra la segregació escolar, incorporant-se a la taula que ha organitzat el Síndic de Greuges. Per Palacín, cal demostrar que la segregació escolar “no és una fatalitat” sinó que s'hi pot fer front i superar-ho.

En resposta a Palacín, la directora d'Educació Infantil i Primària del departament d'Ensenyament, Carme Ortoll, ha reconegut que no totes les escoles que pateixen segregació, moltes de les quals estan considerades d'alta complexitat, es beneficiaran de les mateixes mesures i projectes.

Algunes, ha concretat, poden treure partit del projecte Magnet, una iniciativa de la Fundació Bofill, que s'encarrega de crear aliances entre centres segregats i institucions d'excel·lència per a modernitzar i innovar en els projectes educatius per millorar els resultats però també la confiança de les famílies i per tant, superar l'estigma que poden patir.

L'avaluació de la prova pilot

Els resultats de la fase de pilotatge han posat de manifest que tots els centres participants en el programa Magnet han viscut canvis pel que fa a les dinàmiques de preinscripció i matrícula de famílies i alumnat. En primer lloc, ha augmentat l’assistència a les jornades de portes obertes en tots els centres.  En segon lloc, els centres participants en el programa han augmentat la preinscripció i matrícula d’alumnat, reduint-se així la distància entre oferta i demanda de places i augmentant el nombre de sol·licituds en primera opció.

D’altra banda, el programa ha contribuït a generar més heterogeneïtat social en els centres tot atraient perfils de famílies de major capital cultural i estudis superiors que fins ara se n’havien mantingut allunyades.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article