El sindicat de manters de Barcelona presenta en una desfilada la seva primera col·lecció de roba

L'associació ha aconseguit finançament a través del micromecenatge i es vol convertir en una cooperativa per donar feina als venedors ambulants


El Sindicat Popular de Venedors Ambulants de Barcelona i PlayGround Do han presentat aquest divendres en una desfilada la seva primera col·lecció de roba dissenyada, produïda i venuda per ells mateixos. Un acte festiu i reivindicatiu, sota el lema ‘Ningú és il·legal’, ha servit per fer públic el projecte de moda ‘Top Manta’ i propiciar aliances que puguin impulsar encara molt més un projecte que va començar el juny de 2017, i que gràcies al suport rebut i a una campanya de 'crowdfunding', comença a ser una realitat.

Al llarg de tota la jornada s'ha desplegat a l’espai Montoya del barri barceloní del Poblenou un programa multidisciplinari que inclou espais de diàleg entre dissenyadors de moda i activistes en distintes disciplines, xerrades i sessions de creació conjunta. Tot això en un marc cultural i distès que es completa amb una exposició fotogràfica, música en directe i gastronomia de Senegal.

A més dels manters, en l’esdeveniment hi han participat representants d’organitzacions com CEAR, World Press Photo o Irídia, a més d’artistes com Brisa Fenoy. Durant tot el dia hi han assistit prop de 300 persones de col·lectius del tercer sector, empreses i moviments socials.

Un dels moments més esperats del dia ha estat la ‘desfilada Top Manta’, on els propis manters han presentat la seva col·lecció de moda i han desfilat amb els seus primers dissenys, creats amb la col·laboració del Centre Universitari de Disseny de Barcelona (BAU).

Aquesta pasarel.la és el resultat de nou mesos de treball des de que es va anunciar el naixement de la marca per part del Sindicat Popular de Venedors Ambulants de Barcelona. La majoria dels manters exercien un ofici en el seu país d’origen, fins i tot alguns d’ells eres sastres al Senegal, y els seus coneixements han aportat també valor al procés.

L’èxit assolit a la campanya de 'crowdfunding'

L’èxit assolit a la campanya de 'crowdfunding', iniciada el passat 12 de març, i el gran suport rebut ha sorprès al col·lectiu de manters: “Estem a 18 dies del final i ja hem superat el repte òptim de 40.000 euros; hem aconseguit fins el dia d’avui 47.790 euros a través de 1.773 aportacions i celebrem que ja podem posar en marxa el nostre projecte de moda”, explica Aziz Faye, membre del Sindicat.

Amb aquest projecte, afegeix, volen demostrar la seva vàlua i contribuir a l’economia de Barcelona, perquè la consideren la seva ciutat. Les aportacions rebudes es destinaran a llençar el projecte i, concretament, s’invertiran en la fabricació de les recompenses, en les despeses administratives i d’infraestructura de l’associació i també en el benefici col·lectiu, que contempla un fons d'habitatge, de salut i educació, entre altres.

“El projecte Top Manta és un exemple que la transformació social és possible. Hem ofert tot el nostre suport estratègic i logístic d’una forma totalment desinteressada. Aquest esdeveniment demostra que facilitant les eines i el suport professional, col·lectius com el seu, que són emprenedors nats, poden crear noves oportunitats per sortir de la marginalitat”, afirma Cristian Palazzi, director de PlayGround Do.

El projecte va néixer el juny de 2017, quan el Sindicat Popular de Venedors Ambulants de Barcelona crea la marca Top Manta per “treure als seus companys del carrer i crear noves oportunitats”. La iniciativa té com a objectiu millorar les condicions de vida dels manters i cercar alternatives a la venda dels productes d’imitació.

Un moment clau pel col·lectiu va ser l’acord estratègic amb PlayGround Do, el departament d’impacte social de PlayGround, format per sociòlegs, politòlegs, defensors dels drets humans, periodistes i un equip de producció de continguts.

Un projecte d'emprenedoria a llarg termini

Gràcies a això, els venedors ambulants van aconseguir convertir la seva iniciativa en un projecte d’emprenedoria a llarg termini a través de, formació en tendències i disseny, assessorament legal i suport en l’estratègia de comunicació. El col·lectiu va crear la seva pròpia línia de dissenys, amb els que expliquen el seu viatge en pastera fins a les costes espanyoles, la lluita pels seus drets i el vincle que mantenen amb la cultura de Senegal.

El col·lectiu ha comptat, també, amb l’assessorament legal gratuït del bufet Rizoma Abogados, amb qui està treballant en la creació de la seva pròpia empresa social en forma de cooperativa. A més, s’ha registrat oficialment com associació sense ànim de lucre i tindrà en la moda una de les seves activitats principals.

Donar feina als 300 manters de Barcelona

Des que l'estiu passat, es va començar engegar la marca ‘Top Manta’, una quinzena de persones treballen en els dissenys i la logística per tirar endavant un projecte que ha comptat també amb el suport de PlayGround Do, que els ha ofert assessorament. L'objectiu és fer créixer a poc a poc el projecte per anar donant feina als gairebé 300 manters que es calcula que treballen il·legalment a Barcelona. Procedents sobretot de països africans, treballen de forma irregular a Barcelona fent de manters, amb unes condicions de vida precàries.

Actualment, 'Top Manta' ja ven samarretes dissenyades pels membres de la cooperativa en una botiga del Raval, però els impulsors volen fer créixer el projecte de transformació social que ara ocupa una quinzena de persones. A banda de l'impuls a la producció que obrirà la porta a noves peces de roba i complements més enllà de les samarretes, el micromecenatge també servirà per donar suport a tot el col·lectiu i millorar les seves condicions de vida.

L'objectiu és mantenir les reivindicacions dels manters

Cristian Palazzi, director de PlayGround Do, explica a l'ACN que van haver d'assessorar legalment els manters perquè aquests, tot i ser sastres, atletes olímpics o professors, saben vendre als carrers però no crear una empresa, i els van fer cursos per crear una marca i una col·lecció de moda. Per inspirar els dissenys els van recomanar que fessin una mena de guió de com era la seva vida al Senegal, com va ser el viatge fins Europa i com és la seva vida actual a Barcelona.

Una de les coses que més va sorprendre a Palazzi és que tenien molt clar que no volien fer una empresa capitalista, sinó que volien mantenir els seus valor i reivindicacions, com fer la roba ecològica, cosa que confirma el portaveu dels manters, Amin Aziz Faye. Aquest venedor, ara dissenyador i model, explica que volen que els dissenys de la marca els representi, simbolitzi la seva lluita i vinculi la cultura africana i l'europea. En un futur proper es proposen fabricar també calçat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article