Els impulsors de la Renda Garantida denuncien cinc “incompliments greus” en la gestió de l'ajuda

Diverses entitats registren al Parlament una petició en què reclamen a la Generalitat actuacions concretes i no descarten mobilitzacions i vagues de fam

Són almenys cinc els incompliments que els impulsors de la Renda Garantida de Ciutadania i diverses entitats cíviques denuncien. I tots cinc els titllen de “greus”. Així ho han explicat aquest dimarts davant del Parlament, on han aprofitat per registrar el text en què reclamen a la Generalitat actuacions concretes en defensa de la prestació.

Les entitats denuncien que hi ha 40.000 expedients per resoldre, segons els càlculs que han fet els mateixos impulsors en funció de les cites prèvies sol·licitades. Per això, han començat a treballar per a la mobilització i sensibilització de la ciutadania i no descarten vagues de fam indefinides. El portaveu de la plataforma, Diosdado Toledano, ha explicat que les entitats atenen persones que “es volen suïcidar” i assegura que la gent que es troba en aquesta situació està “molt angoixada” després de sis mesos d'iniciar els tràmits per cobrar l'ajuda.

Si bé en una primera fase, quan les famílies que cobraven l'anomenat PIRMI van passar a rebre automàticament la Renda Garantida, no hi va haver cap problema, és en la segona fase on les entitats han detectat els incompliments. En concret, en la gestió de les sol·licituds, quan es van registrar més de 75.000 cites prèvies.

D'entrada, les entitats, entre les quals s'hi troba la Confederació d'Associacions Veïnals de Catalunya, el sindicat USTEC-STEs, la Marea Pensionista o la Marea Blanca, assenyalen que s'incompleix el silenci positiu, pel qual, si transconrregut el termini que té l'administració per comunicar la resolució no hi ha hagut resposta, aleshores aquesta ajuda s'atorga de forma automàtica. “Cal defensar la Renda Garantida més allà de conveniències i acords inconfessables. Tampoc pot ser una eina política ni un comodí electoral”, defensen.

A més, expliquen, es requereixen dades quan queden pocs dies per al límit administratiu “per després denegar la prestació, sense reconèixer que aquestes persones van presentar la documentació sol·licitada” i “sense tenir en compte” en quina data les famílies van rebre el requeriment. I, argumenten, se n'abusa, d'aquesta manera de fer. També, en declaracions a la Cadena SER, Toledano ha alertat que la normativa no contempla les ajudes per a les persones sense sostre, el que considera “molt injust”.

Alhora, denuncien, “es comuniquen nombroses resolucions denegatòries injustes” i no es concreten les causes per les quals s'ha denegat l'ajuda. Això, alerten les entitats, provoca “indefensió” en les persones sol·licitants, que no saben què demanar en una revisió ni com fer-ho. Tampoc els gestors de l'ajuda “no comuniquen adequadament” en quina situació es troba el tràmit ni la resolució de l'expedient, fet que encara agreuja aquesta indefensió.

El silenci de l'Administració

Davant tots aquests greuges, denuncien les entitats que “els responsables del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies es neguen a donar la informació pública sobre les resolucions efectuades fins a la data, el nombre de resolucions aprovades i denegades, així com les principals caues de denegació”. I, avisen, amb “aquesta pràctica opaca” vulneren la Llei de Transparència, perquè neguen informació als grups parlamentaris i generen, per això mateix, més “indefensió”.

Per tot plegat, les entitats han registrat una petició al Parlament i a la resta de partits polítics perquè s'adoptin les mesures necessàries per fer complir la llei “plenament” i perquè s'abonin de forma “immediata” les prestacions que han rebut com a resposta un silenci positiu. Així mateix, reclamen una auditoria independent de les normes i procediments emprats pel Departament i la revisió de les sol·licituds denegades. També se sumen a la sol·licitud d'intervenció del Síndic de Greuges de Catalunya, que ja ha alertat d'algunes “incoherències” en la normativa i que ha començat a investigar la gestió de la prestació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article