Catalunya és el segon territori amb més segregació escolar de l’Estat, per darrera de la Comunitat de Madrid

Set de cada deu infants en situació de vulnerabilitat estudien en centres on es concentra alumnat que viu en entorns desafavorits


Save the Children ha presentat aquest dimecres l’informe ‘Mézclate conmigo. De la segregación socioeconómica a la educación inclusiva’ on s’assenyala la segregació escolar socioeconòmica com un dels principals problemes del sistema educatiu arreu de l’Estat espanyol. I en concret afecta Catalunya, que el situa com el segon territori amb més segregació de l’Estat espanyol, després de la Comunitat de Madrid.

Segons l'estudi de l'ONG, la concentració d’alumnat de perfil socioeconòmic baix afecta el 46,8% del total dels col·legis de l’Estat espanyol i constata que l’índex de segregació ha augmentat un 13,4% els últims 10 anys. Així, l’Estat espanyol se situa en el sisè lloc del rànquing europeu amb les puntuacions més altes, per damunt de la mitjana de la Unió Europea.

Aquest creixement alarmant ha provocat l’increment de les anomenades “escoles gueto” on es concentra un nombre elevat d’alumnat que viu en situació socioeconòmica desfavorable. Aquest fet, segons Save the Children, “limita les possibilitats de desenvolupament de la infància, sobretot de la més vulnerable”. “Aquells països que tenen millors sistemes educatius són aquells que aposten, no només per la qualitat l’excel·lència educativa, sinó per l’equitat”, ha afirmat l’entitat.

La segregació escolar, sobretot a la pública

L’informe de Save the Children revela que els centres que presenten uns nivells més alts de concentració són majoritàriament de titularitat pública, tenen més presencia d’alumnat amb necessitats de suport lingüístic i necessitats especials i una escassa oferta d’activitats extraescolars. No obstant, diu l’entitat, no existeix una disponibilitat de recursos d’acord amb les seves necessitats i viuen amb freqüència la fugida del professorat més qualificat a d’altres centres amb menor grau de complexitat.

El director general de Save the Children, Andrés Conde, considera “intolerable” la situació que viu gairebé la meitat de l’alumnat “amb un accés a recursos educatius precaris i que no responen a les necessitats especials que requereixen”. “L’Estat ha de garantir polítiques educatives que assegurin una educació equitativa que no deixi enrere els nens i nenes que vénen d’entorns socioeconòmics més desfavorables impedint-los trencar així amb el cercle de la pobresa”, assenyala Conde, que considera que acabar amb la segregació escolar “contribuiria a resoldre els principals problemes de l’educació arreu de l’Estat: repetició, abandonament escolar i iniquitat”.

La segregació escolar depèn de la combinació de diferents factors com l’elecció de centre que realitzen les famílies, la distribució territorial de les llars i les polítiques educatives que es posen en marxa. L'ONG recorda que tant la Loce com la Lomce reconeixen la necessitat d’impulsar un sistema educatiu equitatiu i que el Comitè dels Drets de l’Infant, així com la Comissió Europea, han instat recentment el govern espanyol a revisar i implementar polítiques que abordin la segregació i apostin per una educació inclusiva basada en donar suport als nens i nenes.

Save the Children remarca que la segregació contribueix a alts nivells de repetició i abandonament arreu de l’Estat, els quals tenen un alt cost econòmic i social. Per això, proposa la posada en marxa de mesures que lluitin contra la segregació escolar actual, així com d’altres que garanteixin l’accés a una educació inclusiva.

Mesures contra la segregació

En aquest sentit, l'organització planteja polítiques d’oferta o planificació implicades en el disseny del mapa escolar amb mesures com la reserva de places en centres educatius, l’obertura i tancament de grups i centres o l’oferta acadèmica especialitzada; i també proposa polítiques de demanda o admissió de l’alumnat que regulin els nivells de concentració de forma més sistèmica amb mesures com l’establiment de quotes mínimes i màximes o polítiques de compensació i atracció que ajudin a pal·liar els efectes de l’alta concentració amb mesures com la dotació de més recursos, plans d’incentius especials al professorat o la posada en marxa de projectes d’innovació en aquest tipus de centres.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article