Un 9% dels estudiants catalans és víctima d’assetjament escolar segons Save the Children

L'ONG recull en un informe que un 7% dels alumnes pateixen ciberassetjament

A Catalunya, 16.000 adolescents, un 9%, asseguren haver patit assetjament escolar durant els últims dos mesos i 12.500, un 7%, es consideren víctimes de ciberassetjament, segons dades recollides a l’informe ‘Aquí, avui, encara’ de Save the Children.

Aquest estudi també alerta que set de cada deu adolescents reconeixen haver rebut insults i el 27,4% assegura que aquests han estat freqüents. A més, un 34,5% dels nois i noies diu que ha patit cops i un 8,4% que els ha patit de manera freqüent.

L’ONG ha titllat aquestes dades de “terrorífiques” i ha alertat que encara cal revisar-les més, perquè “moltes vegades es tracta de situacions poc detectades i infravalorades”. Segons Save the Children, “la principal dificultat és la detecció dels casos de bullying” perquè acostumen a produir-se fora de les aules, on no hi ha presència de professorat. A més, diu l’entitat, “en moltes ocasions s’imposa la llei del silenci i això fa que els alumnes testimonis no ho denunciïn per por a represàlies o que els que ho pateixen callin per por o per vergonya”.

Programa pilot de prevenció de l’assetjament

Davant d’aquest fenomen, la prevenció és clau. Durant el 2017, més d’un miler de nens i nenes de deu centres educatius de la demarcació de Barcelona (Barcelona, Granollers i Terrassa) han participat en tallers d’educació emocional per prevenir l’assetjament escolar. En aquests tallers, s'han plantejat preguntes com ara ''com em sento?'' o ''com em fa sentir això?'', ''com se sent el meu company?'' per prendre consciència de les seves pròpies idees i de les dels seus companys.

Un projecte pilot de Save the Children també ha format 100 mestres d'educació primària i secundària en metodologies d'educació emocional i comunicació no violenta i 125 professionals dels Equips d'Assessorament Pedagògic (EAP) per acompanyar i assessorar els centres educatius en l'aplicació d'un protocol integral en matèria de prevenció, detecció i actuació adaptat a la realitat de cada centre, així com 40 professionals dels serveis socials, en prevenció de l'assetjament.

“L’assetjament en l’àmbit escolar no és un joc de nens i té conseqüències molt greus per a la salut física i mental dels qui ho pateixen. Per això, la prevenció i detecció de la violència en els col·legis ha de ser una prioritat en els plans educatius”, ha afirmat la responsable de Polítiques d’Infància de Save the Children a Catalunya, Emilie Rivas. “Es tracta d’un fenomen que no només és responsabilitat dels centres educatius, sinó que també necessita respostes institucionals; l’assetjament i ciberassetjament han de formar part d’una estratègia més amplia de lluita integral contra la violència contra la infància”, ha afegit Rivas.

Per això, Save the Children demana que s’aprovi urgentment una Llei per l’eradicació de tots els tipus de violència que pateix la infància. Segons l’ONG, “en el cas de l’assetjament escolar ha de comptar amb formació específica per a tots els professionals que treballen amb menors perquè siguin capaços de prevenir i detectar qualsevol tipus de violència; formació per a tots els nens i nenes sobre violència i mesures d’autoprotecció així com ciutadania digital; i protocols obligatoris a tots els centres escolars per prevenir, detectar i actuar a temps quan hi hagi un cas d’assetjament escolar”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article