Quan els mitjans parlen del col·lectiu LGTBI ho fan sobretot per parlar de discriminació

Un informe de Mèdia.cat analitza 319 notícies i assenyala que només una de cada deu informacions mencionen al titular les dones lesbianes

Quan els mitjans parlen del col·lectiu LGTBI ho fan sobretot per parlar de discriminació. Així ocorre en el 52,8% de les 319 notícies analitzades per l'Observatori Mèdia.cat del Grup Barnils als mitjans catalans, que en motiu del Dia Internacional Contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia, ha presentat l'informe ‘Home, jove i gai: la imatge del col·lectiu LGBTI als mitjans’. Els mitjans també informen sobre drets, polítiques i orgull LGTBI, entre molts altres temes, però amb molta menys importància i freqüència.

Assenyala l'autor de l'informe, Vicent Canet, que “les agressions contra les persones LGBTI solen ser presentades com a fets aïllats i en la meitat dels casos no citen el moviment LGBTI com a font”. És a dir, que “no es contextualitza per entendre que és una violència estructural contra el col·lectiu, no s’explica la llei catalana pels drets de les persones LGBTI, ni es dimensiona la violència en no citar dades globals d’agressions”.

De fet, el 56,7% de les informacions apareixen només a la secció de Societat i només en un 3,4% dels casos hi tenen un lloc a la portada. Sovint, les fonts que s'empren en les informacions són institucionals i en un 30,7% dels casos també s'hi inclou l'opinió d'algun portaveu, però només en un 12% de les ocasions es dona veu a testimonis.

Les pitjors pràctiques periodístiques, explica Canet en l'informe, tenen a veure amb l’expressió “canvi de sexe” referida a transsexuals, quan el terme correcte és “reassignació”, i amb el fet que en moltes notícies es presenta “un abans i un després”, cosa que viola el dret a la privacitat de les persones trans.

El risc de caure en la invisibilitat

Dins el col·lectiu LGTBI, més del 70% de les mencions en notícies que no estan centrades en el col·lectiu empren les paraules “gai”, “homosexual” o “homofòbia” per referir-s'hi, però avisa l'autor de l'informe que sovint aquestes paraules es poden emprar erròniament per fer referència a tot el col·lectiu, quan es refereixen només a una part.

Si es sumen, constata l'informe, les mencions d’homofòbia, gai i homosexual -que fan referència a l'homosexualitat masculina-, es veu “una clara hegemonia quant a visibilitat del col·lectiu”. Són el 57% de les mencions presents als titulars i el 55% de les que apareixen als subtítols de les notícies centrades en el col·lectiu LGBTI. De fet, homosexual és la paraula més mencionada, i gai és la tercera en titulars i la segona en subtítols.

Per tant, assenyala Canet, “els mitjans hipervisibilitzen els homes gais i invisibilitzen la resta de col·lectius LGBTI, especialment les lesbianes, que tenen menys del 10% de les mencions”. Els bisexuals i els intersexuals pràcticament no hi són presents, amb percentatges menors al 2% i en la gran majoria de les ocasions se citen quan es mencionen de forma genèrica tots els col·lectius i es parla de “lesbianes, gais, bisexuals, transsexuals i intersexuals”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article