Una ONG de Vilafranca recupera més de 9.500 ordinadors vells per repartir-los a escoles d’arreu del món

Labdoo ha creat una xarxa mundial de més de 240 punts de reparació d’aparells portàtils per reutilitzar-los amb finalitats educatives


L’ONG Labdoo, impulsada pel vilafranquí Jordi Ros, ha recuperat més de 9.500 ordinadors portàtils vells i els ha distribuït a més de 1160 escoles d’arreu del món. El projecte, impulsat l’any 2010 arran d’un viatge de cooperació que Ros va fer a Guatemala, s’ha convertit en una xarxa mundial de 241 punts de reparació d’aparells, des d’on es distribueixen a escoles dels cinc continents a través de voluntaris que aprofiten els seus viatges particulars.

Els centres de reparació se situen a escoles i instituts que incorporen el projecte com una assignatura més, encarregant-se d’actualitzar el programari i codificar l’ordinador portàtil per enviar-lo a un altre indret del món. Pons es mostra satisfet i sorprès per l’èxit de la iniciativa vuit anys després de posar-la en marxa des de Vilafranca, però adverteix que les xifres actuals “només són la punta de l’iceberg”, ja que calcula que al mon hi ha un milió d’escoles sense ordinadors i els estudis senyalen que cada any es llencen 400.000 aparells.

El circuit creat per Labdoo es basa en diversos punts de recollida distribuïts a espais municipals o entitats, on es pot dipositar l’ordinador o tauleta en desús, de tal manera que després els voluntaris distribueixen els aparells als diferents centres de reparació. Un cop enllestits i codificats per a poder fer-ne el seguiment, s’envien als diferents països on altres ONG constaten que hi ha escoles amb mancances tecnològiques. Tailàndia, Uganda, el Senegal, Perú, Nicaragua, Bolívia, Mèxic o Moçambic són alguns exemples, si bé també s’han distribuït aparells a escoles europees, així com centres de l’estat espanyol o de Catalunya.

Durant el balanç de dades presentat des de Vilafranca, el professorat de l’Institut Eugeni d’Ors i de l’escola Vedruna Sant Elies del municipi han exposat la seva experiència com a punts de reparació. En el primer cas, la recuperació dels aparells es gestiona a través dels alumnes dels Cicles Formatius d’informàtica, els quals sanegen els ordinadors però també ideen altres projectes complementaris, com la creació d’una base de dades per a una biblioteca prevista en una escola de Nicaragua on es destinaran alguns dels portàtils reparats.

En canvi, a l’escola Vedruna Sant Elies, el projecte Labdoo es treballa amb els alumnes de tercer d’ESO. El professor Pere Bellsolà destaca que la iniciativa ha servit per a què els alumnes “aprenguin habilitats informàtiques, però també treballin amb un rerefons col·laboratiu i un esperit solidari, que els permet veure que a cost zero poden fer una gran tasca cap a altres escoles”.

En aquest sentit, una de les alumnes, la Maria, assegura que l’experiència els serveix per ajudar altres infants amb “luxes” que sovint els alumnes occidentals “no valoren”. “Podem reflexionar sobre allò que tenim i què fa falta a altres escoles”, afegeix, destacant que la iniciativa no té ànim de lucre per a cap dels participants.

Després d’haver repartit més de 9.500 aparells arreu del món, els responsables de Labdoo calculen que tenen gairebé 14.000 portàtils i tauletes més en procés de reparació a través dels diferents hubs d’arreu del món. La previsió és enllestir-los i distribuir-los els propers mesos, motiu pel qual fan una crida a cercar col·laboradors que aprofitin els seus viatges particulars per començar a fer circular els aparells. Apunten que qualsevol viatge pot servir d’”escala” per a un aparell fins que aquest arribi a la seva destinació final.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article