Tres estius sense llegir és un any perdut en desenvolupament intel·lectual

Els experts asseguren que incorporar lectures obligatòries durant l'estiu no és la millor manera de fomentar l'hàbit, sinó que han de ser un “descobriment”


Deixar de llegir a l’estiu té conseqüències negatives en el camp cognitiu. Alguns estudis constaten que l’alumne perd riquesa lèxica i que tres anys sense llegir per vacances equival a un any perdut en desenvolupament intel·lectual. Les diferències encara són més acusades en alumnes de classes desfavorides. Els experts afirmen que els nens que no abandonen l’hàbit de la lectura durant l’estiu agafen abans el ritme quan es reincorporen a l’escola.

Més de dos mesos de vacances d’estiu és el que tenen els alumnes de l'Estat espanyol. A les comunitats que arrenquen el nou curs escolar més tard, com ara Catalunya, on els estudiants no tornaran a les aules fins al 12 de setembre, els dies de festa superaran la vuitantena. Casals i campus esportius o d’idiomes formaran part del dia a dia d’alguns d’aquests nens, però els experts també aconsellen la lectura com una de les activitats diàries pels amplis beneficis cognitius que comporta.

N’hi ha prou amb vint minuts diaris, segons apunta la professora col·laboradora del grau de Psicologia i del màster universitari de Psicologia Infantil i Juvenil de la UOC Montse Martínez. “Si la lectura es treballa bé durant l’estiu, el nen guanyarà en lèxic, expressió oral i escrita i, sobretot, en concentració”, subratlla. Una activitat que, assegura Martínez, redundarà en benefici dels alumnes quan tornin a les aules al setembre: “Als nens que han fet alguna activitat cognitiva a l’estiu els costa menys tornar a agafar el ritme després del llarg període vacacional que als que no han fet res en tot l’estiu”.

Estudis recents constaten que deixar de llegir a l’estiu comporta la pèrdua de riquesa lèxica i el cervell retrocedeix entre dos i tres mesos en destresa. Un d'aquests informes, elaborat conjuntament per les universitats de Missouri i de Tennessee, confirma que una pausa llarga com la que hi pot haver durant aquest període provoca una pèrdua d’aprenentatge equivalent a un mes d’escola i a 2,6 mesos en el cas de les matemàtiques.

La també professora de la UOC i psicopedagoga María Ángeles Megías corrobora que la lectura és important per al desenvolupament cognitiu, ja que ajuda a connectar els hemisferis cerebrals, perquè són moltes les àrees cerebrals que s’activen i intervenen en el procés lector. Llegir afavoreix la comprensió lectora, enriqueix el vocabulari i les construccions morfosintàctiques, fa guanyar velocitat lectora i, en conseqüència, afavoreix la comprensió lectora, cosa que també es tradueix en menys temps de dedicació a l’estudi que un nen que llegeix a poc a poc. Al marge d’això, explica Megías, la lectura també permet que el nen “es posi en la pell de l’altre”, fet que aconsegueix empatitzant amb els personatges que surten en el llibre i connectant amb les seves emocions.

La lectura com a descobriment i no com a obligació

La proposta que fan alguns centres escolars d’incorporar una sèrie de lectures obligatòries a l’estiu no és la manera més bona de fomentar la lectura entre els nens, especialment entre els que no els agrada llegir, segons els experts. Aconsellen ser oberts de mires i que els nens puguin llegir el que realment els agrada o el que els genera interès.

“És important que trobin un llibre que els faci gaudir i que els ajudi a estar concentrats uns minuts al dia”, explica Martínez. “L’hàbit de lectura no ha de ser una obligació, sinó un descobriment”. Per tant, aposta perquè els nens a qui els costa més la lectura facin lectures simples i senzilles, com ara un còmic. També recomanen utilitzar biblioteques públiques, on sovint es fan activitats gratuïtes de foment de la lectura que els ajuden a motivar-se.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article