S'han presentat 3.204 recursos per denunciar “denegacions injustes” de la Renda Garantida

La promotora dona a conèixer la xifra de reclamacions i alerta que Afers Socials es nega a pagar els silencis administratius positius

S'han presentat fins a 3.204 recursos d'alçada per denunciar “denegacions injustes” de la Renda Garantida. Així ho han fet saber aquest dimecres els promotors de la ILP davant les portes del Parlament. El seu portaveu, Diosdado Toledano, assegura que la xifra mostra només les queixes d'aquells que han presentat tràmits contra la resolució, però que hi hauria moltes més famílies afectades per les denegacions, que són tan vulnerables que ni tan sols saben com poden denunciar-ho.

Expliquen els promotors que és en la segona fase de la prestació quan s'han produït “els incompliments de la Llei”. En la primera fase, les 26.228 famílies que cobraven la Renda Mínima d'Inserció (Unes 67.350 persones beneficiàries en total) van passar a cobrar la Renda Garantida sense problemes. 44.865 persones pensionistes també van començar a cobrar automàticament un complement per arribar al llindar mínim dels 564 euros que fixa la prestació.

En la segona fase, podien presentar sol·licituds des de zero persones en risc de pobresa i altres col·lectius que volien rebre un complement a altres prestacions, la majoria estatals. En aquesta segona fase, segons les dades que han obtingut del Departament, els promotors han explicat que s'han registrat, a data de 18 de juny, 97.885 sol·licituds de Renda Garantida i de complements de prestacions no contributives.

D'aquestes, només 91.795 han concretat una cita a les oficines del SOC per tramitar la sol·licitud. Les 6.090 restants estaven pendents de trobar una data a l'agenda. De les cites que han prosperat, només s'han valorat 20.138 expedients de Renda Garantida i 8.505 sol·licituds més dels que volen complementar alguna altra prestació amb la Renda Garantida.

La “bogeria” de la burocràcia

Dels 20.138 expedients valorats de la Renda Garantida, s'han denegat 18.659 i s'han aprovat només 1.624. Tanmateix, els promotors consideren que algunes d'aquestes denegacions han estat injustes, perquè que no s'ha donat la informació necessària per entregar les dades correctament o per fer una reclamació com cal.

En concret, denuncien que l'administració ha requerit documentació fregant el termini administratiu, de tal forma que moltes persones no han tingut marge per entregar els papers que se'ls demanava o, fins i tot havent-los entregat al límit, no han rebut resposta durant mesos, motiu pel qual moltes persones desconeixerien si s'ha resolt positivament o negativa la seva petició.

És el que els hi ha passat al Juan i al Ramon. El Juan va presentar la sol·licitud a l'octubre i fins ara no ha rebut la denegació del seu expedient. “No he acabat sota un pont perquè tinc un pis on viure, però no he pogut pagar ni la llum ni l'aigua. Depenc dels serveis socials”, ha explicat a la roda de premsa. El Ramon, que té 60 anys i una nena de quatre anys a càrrec, no ha rebut resposta encara. “M'he preocupat per saber si faltava alguna mena d'informació, però encara no m'han resolt l'expedient. És una bogeria!”, s'ha queixat.

De les sol·licituds per complementar una prestació estatal, només s'han aprovat 1.419. La resta s'haurien acceptat, però assenyalen els promotors que no haurien rebut resposta i, per tant, s'entén que entrarien dins el supòsit de “silenci administratiu positiu” i s'haurien de pagar. Tot i així, reconeixen els promotors que aquest supòsit del silenci administratiu positiu no està tan clar en aquests casos concrets.

En aquesta situació es troba la Cristina, que té 55 anys i cobra un subsidi de l'Estat de 430 euros. El setembre passat va sol·licitar la prestació per complementar-la amb el subsidi. Tanmateix, encara no ha rebut resposta. “Vaig esperar, perquè vaig pensar que la situació política milloraria, però ara em trobo en una situació desesperada“, s'ha lamentat.

Reclamacions i recursos, l'ajuda als afectats

Per donar suport als afectats, la comissió ha facilitat models de recursos d'alçada, de reclamacions i de recursos contenciosos administratius. Reconeixen haver atès centenars de persones a Barcelona i Badalona, demandants de Renda Garantida que han rebut notificacions de denegacions o que no han obtingut resposta.

Per tot això, els promotors reclamen al Govern el compliment de la Llei. També demanen resoldre l'esmena que inclou un error en la quantia de la segona persona de la prestació, en deu euros menys. Els promotors donen un petit temps de marge al nou conseller Chakir El Homrani, però demanen que “ara que ja hi ha Govern” es comenci a implementar correctament aquesta prestació, un any després que s'aprovés.

En una propera reunió, demanaran el pagament immediat de les denegacions “injustes” perquè consideren que “els qui no tenen per menjar no poden esperar més temps”. Confien que el conseller tindrà “empatia” i donarà una resposta “sensible”.

Malgrat tot, els promotors no descarten accions i mobilitzacions de protesta si no es resol la situació. “La ciutadania estarà vigilant i activa, perquè no es quedi en un calaix la llei social que el mateix Govern ha dit que és la més importants dels darrers temps”, ha sentenciat Toledano.

Afers Socials resol totes les peticions, però no diu com dona resposta

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, tanmateix, assegura que segueix resolent totes les peticions de sol·licitud de la Renda Garantida dins del termini previst, tot i que continua sense explicar de quina forma dona resposta. Alhora, afirma que denega la major part de les sol·licituds presentades. De les peticions valorades de Renda Garantida entre el setembre i el febrer, per exemple, només s'haurien aprovat un 6%.

També explica quins són els motius principals de denegació. En la majoria dels casos, és perquè es disposa d'ingressos suficients els sis mesos anteriors o perquè se superen els ingressos familiars establerts. A més, també es tomben perquè el beneficiari té una feina a jornada a completa o perquè es té un contracte a temps parcial.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Dolors ortiz Lleida
1.

Jo vaig tramitar la renta garantida el 4 de abril i no e tingut resposta i cobro 301 euros i tinc una nena que estudia ara se han de pagar libres i el meu pis está en proces de ejecución.

  • 0
  • 0

Comenta aquest article