Bargalló vol canviar el decret d'admissió d'alumnat per lluitar contra la segregació escolar

El conseller d'Ensenyament creu que és “més urgent” rehabilitar centres nous que eliminar els barracons


El conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, vol que la legislatura actual sigui la legislatura “contra la segregació escolar” i per això, incorporarà canvis per afavorir una millor equitat del sistema educatiu com ara un nou decret d'admissions, la normativa que regula els punts de cada família per accedir a una plaça pública. Bargalló ho ha explicat davant la comissió d'Ensenyament on també ha obert la porta a modificar la LEC.

La revisió dels concerts educatius, l'aposta pels instituts-escola i l'estabilitat del professorat són algunes de les prioritats de Bargalló, que també s'ha mostrat més preocupat per la rehabilitació de centres antics que per l'erradicació dels 1.000 mòduls prefabricats actuals.

Bargalló vol donar impuls al Pacte contra la segregació escolar i per tant aposta per un nou decret d'admissions que permeti garantir un millor dret dels infants. Seguint les recomanacions que en diverses ocasions ha fet el Síndic de Gregues per a què el sistema educatiu sigui més equitatiu, Bargalló ha manifestat la seva voluntat de modificar aquest decret, que regula els punts i les normes d'accés a les places públiques d'escoles i instituts. Per aquest motiu, Bargalló ha demanat buscar consensos i compromisos entre tots els actors educatius perquè sinó “la segregació continuarà sent un fenomen estructural”.

En aquest sentit, Bargalló també ha defensat un repartiment equitatiu dels recursos i adaptat a la complexitat de cada centre perquè no tots “poden rebre el mateix”. Pel titular d'Ensenyament, cal integrar l'oferta de llocs escolars en centre públics i concertats, fer-ne una distribució “adequada i equilibrada” i facilitar la integració.

Pel que fa al marc legislatiu, en una mateixa línia, Bargalló s'ha mostrat obert a poder modificar alguns aspectes de la LEC perquè ha reconegut que ''ha quedat curta''. El conseller ha lamentat que el PSOE no s'avingui a derogar la LOMCE i s'ha mostrat confiat que en modificarà els preceptes que va incloure el ministre Wert.

Tarifació social a les escoles bressol

Bargalló ha reiterat la voluntat de recuperar la inversió en escoles bressol els propers pressupostos i ha apuntat la possibilitat d'adoptar la tarifació social vigent en alguns municipis en parlar de participació “directa i progressiva”. Per Bargalló, cal que el Govern garanteixi el dret a l'escolarització de la petita infància, menors de 3 anys, i ha posat la prioritat en les famílies més vulnerables per assegurar la igualtat d'oportunitats. En aquesta mateixa línia, Bargalló s'ha mostrat partidari de treballar un projecte per actualitzar l'abast dels espais familiars, com a alternativa a l'escolarització dels espais familiars.

Aposta pels institut-escola

El conseller d'Ensenyament també ha demostrat la seva voluntat de potenciar els instituts-escola per afavorir la continuïtat al llarg de les diferents etapes i “enfortir els vincles”. Per Bargalló, l'experiència prèvia en 25 instituts escola a Catalunya permet analitzar els punts forts i els àmbits que requereixen millora per continuar desplegant aquest nou model organitzatiu que facilita la fidelització dels estudiants més vulnerables a l'abandonament escolar.

Revisió dels concerts educatius

Bargalló també ha insistit en la necessitat de revisar les condicions dels concerts educatius amb la voluntat de limitar l'accés als centres que segreguen per qüestió de sexe. A més, el titular d'Ensenyament també ha recalcat que no es permetrà el cobrament de quotes obligatòries per part d'escoles finançades amb fons públics. En aquesta mateixa línia, Bargalló ha tornat a mostrar la voluntat de comprar o llogar els espais a les escoles concertades amb dificultats econòmiques per fer front a la demanda de places públiques en ciutats com Badalona o Barcelona.

Rehabilitació d'edificis vells

Bargalló ha xifrat en 1.000 els mòduls prefabricats que acolliran centres educatius el curs vinent, i tot i assegurar que són “conscients del problema”, el conseller d'Ensenyament s'ha mostrat més preocupant per l'“important augment” d'edificis envellits que necessiten una “ràpida rehabilitació”. En alguns casos, ha dit Bargalló, és “més urgent” rehabilitar edificis que acabar amb segons quins mòduls d'algunes escoles. “Les urgències no són necessàriament només els mòduls”.

Curs “difícil, estrany i anormal”

Bargalló ha començat la seva intervenció amb un agraïment a l'escola catalana per haver-se sabut mantenir ferma i “complir en escreix la seva comesa”. Ha lamentat el sentiment de vulnerabilitat que ha arribat a molts mestres i s'ha mostrat disposat a revertir aquesta situació defensant el Departament com a “única autoritat” educativa del país. Bargalló ha definit el curs que acaba d'acabar com a “difícil, estrany i anormal” i s'ha emplaçat a apoderar el professorat davant d'ingerències externes. Ha defensat que Departament i docents són “indissociables” i ha defensat la tasca duta a terme fins ara. Per Bargalló, acusen d'adoctrinament “perquè ens voldrien adoctrinats”. En aquest sentit, ha recalcat que l'escola catalana és “integradora i lluita per la inclusió”.

L'oposició agraeix el canvi de discurs del conseller

Tant el PSC, com CatECP i la CUP s'han mostrat favorables al canvi de tarannà del Departament però tots han mostrat les seves reticències al discurs de Bargalló. Esther Niubó ha valorat les “bones paraules” del conseller Bargalló tot i que ha reconegut que els preocupa que pugui acabar donant continuïtat a un programa de govern “convergent”.

Per això, Niubó ha instat a Bargalló a tirar endavant “mesures valentes” pel que fa al decret d'admissió i ha posat sobre la taula la possibilitat de retirar els punts addicionals per als fills d'exalumnes, o la limitació de la matrícula en alumnes amb necessitats educatives especials o l'obligació que els centres concertats informin de les quotes.

La diputada de CatEEP, Jèssica Albiach, ha demanat revertir les retallades a l'escola pública i ha posat èmfasi amb l'ús que els centres fan de les proves de competències bàsiques que afavoreixen la competitivitat entre escoles i instituts en fer-les públiques. Albiach també s'ha mostrat partidària d'un nou decret d'admissió. El diputat de la CUP, Carles Riera, ha criticat la segregació escolar i ha demanat “universalitzar la innovació” perquè tots els centres esdevinguin inclusius de veritat. També ha criticat el decret de plantilles per suposar una “liberalització” del mercat docent que els semblaria “desastrosa”.

Per la seva banda, la diputada de Cs, Sònia Sierra, ha mostrat la seva “preocupació” per una eventual desobediència del conseller d'Ensenyament i ha assegurat que “fa por” l'ús de l'expressió “autoritat educativa” per part de Bargalló. Sierra ha retret al conseller “el seu desconeixement” de l'estat de dret. Bargalló ha respost que és “de caràcter obedient” i ha tornat a defensar que el Departament és de fet, l'única “autoritat educativa” del país.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article