Els professors de religió veuen “discriminatori” treure el caràcter avaluable de l'assignatura

L'Associació de Mestres i Professors de Religió de Catalunya defensa una matèria de cultura religiosa per resoldre aquest conflicte a les aules

L'Associació de Mestres i Professors de Religió de Catalunya (AMRC) ha rebut amb certa preocupació l'anunci de la ministra d'Educació, Isabel Celaá, de treure el caràcter computable de l'assignatura de religió perquè consideren que, d'una banda, menysté la matèria i, de l'altra, pot suposar una discriminació en no estar resolt què faran els alumnes que no la cursin. En una entrevista a l'ACN, la presidenta de l'AMRC, Susana Vilar, ha lamentat que no s'hagi arribat a un consens en els darrers 30 anys i ha defensat la necessitat de modificar l'assignatura per una matèria sobre cultura religiosa que doni coneixement del fet religiós tenint en compte la diversitat actual.

Per Vilar, que la matèria deixi de ser avaluable és menystenir “la matèria, l'assignatura i el professor”, ja que és no valorar la feina del docent i de l'alumne i ho compara a fer un examen mèdic sense diagnòstic. Des de l'AMRC temen que amb aquest canvi, i més tenint en compte que no està clar què faran els alumnes que no cursen religió, pot ser que provoqui que s'apuntin menys alumnes a religió i ho considera una mesura “discriminatòria”, i que precisament per això, s'havia gestat una assignatura alternativa que no provoqués aquesta situació.

Actualment, segons l'AMRC, a Catalunya hi ha 1.000 mestres i professors de religió, més de la meitat estan afiliats al sindicat i els darrers dies hi ha recorregut per resoldre dubtes sobre el seu futur si la proposta de Celaá tira endavant. La seva presidenta, Susana Vilar, ha reconegut que hi ha cert temor entre el col·lectiu perquè la mesura pot perjudicar la seva estabilitat laboral, però més enllà de les reivindicacions sindicals, des de l'AMRC lamenten que el debat sobre el paper de la religió a les escoles no estigui resolt i depengui del partit polític del Govern.

Vilar ha lamentat que en aquests 30 anys no s'hagi arribat a un consens entre les diferents forces polítiques i aposat per una matèria comuna sobre cultura religiosa. Per Vilar, tots els representants de les religions estan “a favor de la pau i l'harmonia” i coincideixen a la necessitat de treballar la cultura religiosa a les escoles, sempre amb un pes més gran a la tradició d'arrels cristianes i jueves del país.

Els professors de religió, que asseguren que estan més titulats que la resta de cos docent en tenir titulació civil i titulació religiosa, consideren que la matèria de cultura religiosa serviria per donar coneixement als alumnes i a la vegada transmetre respecte per la gran diversitat religiosa que hi ha les aules, sobretot de l'escola pública. Per tant, ho defensen també, com a mesura per evitar els fonamentalismes.

Des de l'AMRC asseguren que hi ha famílies d'altres religions que apunten els nens a religió catòlica, i ho situa com exemple de la importància del fet religiós, que s'ha de treballar a les escoles. Cultura religiosa, diu Vilar, seria “una bona sortida” a aquesta situació.

De fet, el sindicat va presentar la seva proposta al conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, fa unes setmanes. De la trobada, van sortir amb “bones vibracions”. Recalquen que el currículum de religió actual no es pot arribar a aplicar precisament per la diversitat de famílies i religions de les aules, i apunten que fins i tot hi ha escoles concertades religioses que han tendit cap a una matèria més global.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article