300 persones fan ús de l'oficina d'atenció a la pobresa energètica del Bages en mig any

Les principals demandes han estat sobre com paralitzar els talls, hàbits de consum per estalviar en la factura o com beneficiar-se del bo social

El servei d'assessorament i atenció a la pobresa energètica del Consell Comarcal del Bages ha atès 300 persones des que es va posar en marxa a finals de gener. Les principals demandes, explica a l'ACN el conseller de l'Àrea d'Acció Social i Ciutadania del Consell Comarcal del Bages, Albert Marañón, han estat vinculades a com sol·licitar el bo social, paralitzar el tall en el subministrament, així com establir mecanismes per aconseguir una rebaixa en la tarifa.

L'oficina, la primera a nivell comarcal existent a Catalunya i que es diferencia pel seu caràcter itinerant i amb visites a domicilis per detectar possibles vulnerabilitats, va arrencar com a prova pilot. Tornarà a funcionar a la tardor amb el repte “d'arribar a més col·lectius”, afegeix Marañón.

A finals de gener el Bages esdevenia pionera per ser la primera comarca catalana que posava en funcionament una oficina d'assessorament i atenció a la pobresa energètica. Des de llavors, el servei ha atès a 300 persones, amb un perfil predominant de persones que viuen soles i d'edat avançada.

Un projecte pioner

Marañón recorda que l'objectiu de l'oficina és garantir el “dret energètic” dels veïns del Bages independentment d'on resideixin. Per aquesta raó, el servei s'ha anat movent entre Manresa, Navàs, Sallent, Artés, Sant Joan de Vilatorrada, Cardona i Sant Vicenç de Castellet per tal de facilitar-ne l'accés als veïns dels 29 municipis del Bages que conformen l'Àrea Bàsica de Serveis Socials (ABSS) de la comarca.

A més, remarca Flori Mérida, cap d'àrea de Serveis Socials Bàsics del Consell Comarcal del Bages, davant de la impossibilitat d'algunes persones a traslladar-se, “s'han fet visites a domicili”. Aquest fet, afegeix, “permet detectar més fàcilment les vulnerabilitats”.

Les principals gestions

Albert Caballero ha estat el tècnic energètic responsable de l'oficina. Explica que les principals demandes que han tingut han estat les vinculades a l'import de la factura de la llum, el suport en la gestió dels bons socials energètics, així com les relacionades amb la baixada de la potència. En aquest sentit, aprofundeix, “prop del 30% tenien potències que no els tocava i canviar-ho els ha permès abaratir les factures”.

Paral·lelament, afegeix, el servei també ha proporcionat als seus usuaris nous hàbits que persegueixen l’estalvi econòmic, com ara “utilitzar estufes de butà enlloc d'elèctriques, que els tancaments siguin els correctes, abaixar les persianes a l'estiu...”, posa com a exemple el tècnic.

Els buits legals

Des del Consell Comarcal, però, lamenten els entrebancs burocràtics existents en l’àmbit. “En tractar-se d'un marc normatiu nou hi ha moltes llacunes en la interpretació”, assegura l'educadora social Alícia Benito, tot afegint que els “agents socials han acabat esdevenint els interlocutors amb les companyies”.

Per la seva part Marañón es queixa de que la llei de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica no s'hagi desplegat com caldria. “Si s'hagués desenvolupat bé les companyies s'haurien de fer càrrec dels rebuts impagats i no està sent així”, lamenta.

Tasca preventiva

Malgrat tot, després d'aquesta prova pilot, Marañón assegura que la valoració és positiva. "Contribuïm al fet que més persones puguin pagar les factures i no hagin de recórrer als serveis socials", diu, tot remarcant, a més, la vesant “preventiva” del servei. "Ens permet detectar situacions i factors que podrien desembocar en altres problemàtiques", apunta.

Un cost de 25.000 euros

La lluita contra la pobresa energètica és una de les principals línies de treball del Consell Comarcal del Bages. L'oficina ha costat prop de 25.000 euros a l’ens supramunicipal, que l'ha afrontat mitjançant una subvenció de la Diputació de Barcelona.

El servei tornarà a funcionar a la tardor, abans de l'arribada del fred. Entre els canvis que es preveuen, avança el conseller, hi ha adreçar-se "més al conjunt de la població". "No només ampliar el nombre d'usuaris, sinó arribar a més col·lectius", diu. "Hem d'entendre que l'assessorament energètic el pot necessitar tothom independentment de si pot o no pagar els rebuts, és útil tenir més coneixement que ens permeti a tots estalviar", afegeix.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article