Les editorials de llibres de text es renoven amb materials per a escoles per projectes

El sector busca donar resposta a l'auge de la innovació educativa

Més enllà del llibre de text tradicional, de més de 200 pàgines que resumeixen el contingut curricular de tot un curs, la irrupció de la innovació educativa a les aules catalanes i la implementació de l'escola per projecte ha obert una nova escletxa en el sector editorial. D'un temps ençà, les editorials han començat a treballar, a banda dels continguts digitals, en material per a les escoles que escullen aquesta metodologia. Són materials que, en general, incorporen un quadern amb els reptes perquè l'alumne pugui fer el seu propi llibre de text, una revista que és la principal font d'informació i altres activitats. A Secundària, aquest material també es fa en digital.

Són materials més econòmics que els llibres tradicionals i convencionals que ronden els 35 euros. Amb 20 euros, els alumnes poden disposar d'aquests dossiers que han anat dissenyant les editorials per actualitzar els continguts amb les noves metodologies que s'implanten a les escoles i sobretot, a l'anomenada escoles per projectes.

En una entrevista a l'ACN, Antoni Garrido, president de la comissió del continguts educatius del Gremi d'Editors de Catalunya, ha explicat que d'aquesta manera, els editorials proposen materials a docents que ja tenen “llarga experiència i preparació en projectes”. Per això, han apostat per a continguts en paper, per als més petits, des de l'etapa d'infantil fins a Primària, i en format digital per a secundària.

En general, explica Garrido, són materials basats en un “fil conductor o repte” que els alumnes han d'anar investigant, treballant per aconseguir documentació concreta i fent el seu propi “portafoli” per presentar al final del projecte, tractant diferents continguts totalment transversals.

Garrido destaca que les escoles, habitualment, fan un projecte cada trimestre, i que els continguts actuals no estan dissenyats per un nivell concret, sinó que es poden fer servir per cicles, ja que molt sovint, els centres mesclen alumnes de diferents edats per treballar determinats continguts.

Aquesta és una de les darreres tendències del sector del llibre de text que durant la crisi econòmica va notar en la facturació, l'increment de la reutilització dels llibres i de l'augment de la compravenda d'aquest material, però que actualment, no en perceben un nou augment.

El sector de llibre de text, enguany, està vivint un inici de curs plàcid ja que tots els llibres, en no haver-se produït novetats curriculars, s'han pogut començar a distribuir abans de les vacances i per tant, totes les botigues tenen abastiment.

Garrido també assegura que el fet que no s'hagin hagut de modificar continguts ha evitat noves inversions i per tant, el preu dels llibres de text es mantindrà per sota de l'IPC actual. D'aquesta manera desmenteix l'informe de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) que xifrava en un 4% l'increment de preus per aquest curs.

En general, explica Garrido, són materials basats en un “fil conductor o repte” que els alumnes han d'anar investigant, treballant per aconseguir documentació concreta i fent el seu propi “portafoli” per presentar al final del projecte, tractant diferents continguts totalment transversals.

Garrido destaca que les escoles, habitualment, fan un projecte cada trimestre, i que els continguts actuals no estan dissenyats per un nivell concret, sinó que es poden fer servir per cicles, ja que molt sovint, els centres mesclen alumnes de diferents edats per treballar determinats continguts.

Aquesta és una de les darreres tendències del sector del llibre de text que enguany, està vivint un inici de curs plàcid ja que tots els llibres, en no haver-se produït novetats curriculars, s'han pogut començar a distribuir abans de les vacances i per tant, totes les botigues tenen abastiment. Garrido també assegura que el fet que no s'hagin hagut de modificar continguts ha evitat noves inversions i per tant, el preu dels llibres de text es mantindrà per sota de l'IPC actual. D'aquesta manera desmenteix l'informe de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) que xifrava en un 4% l'increment de preus per aquest curs.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article