“Un curs continuista que cal redreçar”: els sindicats de l'educació reclamen revertir la “paràlisi pressupostària”

USTEC-STEs, UGT i la CGT reclamen rebaixar les ràtios, que la inversió arribi al 6% del PIB i millores en les condicions del professorat

La demanda és compartida: el curs escolar que comença és “continuista” i cal redreçar-ho. En això coincideixen tots els sindicats del sector. Si USTEC-STEs es lamenta que el retorn a les aules comença “sense cap millora”, la UGT exigeix “el compliment dels acords signats”, que passen per millorar les ràtios i augmentar les plantilles; i CGT d’Ensenyament reclama “revertir les retallades” i “recuperar la democràcia a les aules”.

En concret, assenyala el sindicat majoritari de l’educació, l’USTEC-STEs, que malgrat que gran part de la “paràlisi pressupostària” es deu a l’aplicació de l’article 155 per part de l’Estat espanyo  ja fa massa anys que la comunitat educativa suporta les retallades, “que encara s’han de revertir”, i denuncien que la pròrroga pressupostària, combinada amb el creixement econòmic d’enguany, “ha fet disminuir el percentatge del PIB destinat a l’Educació, que no arriba al 2,04%”, mentre que la Llei d’Educació de Catalunya contempla que sigui d’un 6%, un percentatge que s’equipara amb la resta de països europeus.

A més, els sindicats de l’educació fan una crida a reduir les ràtios a les aules. “Les aules no poden continuar plenes de gom a gom”, denuncia la UGT. També la CGT reclama unes ràtios de com a màxim 15 alumnes en l’etapa infantil, de 20 a primària i de 25 a la secundària.

Una aposta pel professorat

“Ens caldria 7.200 docents per estar a la mateixa capacitat de servei que teníem l'any 2010. El personal de suport educatiu també hauria d'augmentar sensiblement, sobretot després de l'aprovació del decret d'inclusiva”, reclamen a USTEC-STEs. Pel que fa a les condicions laborals del professorat, la CGT defensa que es cobreixin les baixes i permisos de tot el personal docent i de PAS. També reclamen més estabilitat per al personal interí i que es converteixen les substitucions d’un terç de la jornada en mitja jornada.

També a la UGT reclamen un calendari efectiu, una reducció de les hores lectives, així com les complementàries i la recuperació de la reducció de dues hores lectives per al professorat que té més de 55 anys. Així mateix, reclamen que es faci una aposta per la formació permanent del professorat.

De fet, USTEC·STEs denuncia que, en contra del que se’ls havia comunicat, moltes substitucions i vacants de moltes especialitats s’han quedat sense cobrir “perquè no s’han introduït en els nomenaments telemàtics normals les persones que encara no tenen el requisit del màster complert però sí que tenen el compromís de treure-se’l”. També avisen que la UOC està alertant que no podrà absorbir tota la demanda que hi ha per a la realització del màster de professorat. “En els nomenaments de finals d’agost 249 vacants es van quedar sense cobrir i en els primers nomenaments de setembre 179 substitucions tampoc s’han cobert”, denuncien.

Menys segregació, més democràcia

Tots els sindicats s’han fet ressò de la voluntat del conseller Josep Bargalló de consensuar un pacte contra la segregació, seguint les recomanacions del Síndic de Greuges. Per a USTEC-STEs, la segregació s’acabarà quan “s’acabi amb la doble xarxa”, pública i privada, de l’educació, igual que per a la CGT. Però recorden que a això s’hi oposa “tota la patronal de la concertada”. De fet, tant USTEC-STES com la CGT reclamen la fi dels concerts educatius, un debat que des de la conselleria estan disposats a engegar, segons va anunciar el conseller.

Tant USTEC-STEs com la UGT reclamen, a més, més democràcia interna per a l’escola catalana. A USTEC-STES denuncien que hi ha massa “intervenció directa” en el nomenament de noves places. “Està instaurant el nomenament a dit als centres educatius”, alerten. A UGT reclamen retirar el decret d’autonomia dels centres i retornar als consells escolars i als claustres “el seu poder de gestió i decisió”.

El clam a favor de l’escola catalana

També des de la CGT recorden que “el curs passat va ser enormement condicionat per la situació política i la repressió de l’Estat”, que s’ha traduït en “amenaces i denúncies” per silenciar el professorat. Per això, consideren que aquest nou curs “és fonamental recuperar la veu, la confiança i la llibertat a les aules”, perquè els mestres “eduquin sense por”. A USTEC-STEs recorden que, de fet, el 155 “va renovar els concerts educatius” a l’educació infantil i postobligatòria, perpetuant una doble segregació escolar.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article