Els sindicats de l'Ensenyament plantegen fer vaga durant la tramitació dels pressupostos de la Generalitat

Reclamen el retorn de la reducció de la segona hora lectiva, que tot i estar acordada encara no està assegurada


Els sindicats majoritaris de l'Ensenyament a Catalunya, USTEC-STEs (IAC), CCOO, ASPEPC-SPS i UGT, han anunciat aquest dimecres que no descarten fer vaga durant la tramitació dels pressupostos de la Generalitat si no es satisfan les demandes que han tornat a traslladar al Govern en el marc de la Mesa Sectorial d'Ensenyament. En aquest sentit han assenyalat que el Departament d'Ensenyament no ha assegurat que el curs vinent s'apliqui el retorn de la reducció de la segona hora lectiva, “encara que ja s'introduïa en l'acord del 31 de gener”. Segons els sindicats, Ensenyament només ha concretat que en el marc de la negociació dels pressupostos s'ha d'introduir una partida per a aquesta i altres mesures.

Davant d'aquest fet els quatre sindicats han subratllat que consideren prioritari que s'apliqui aquesta reducció el curs 2019-2020. També reclamen que es faci marxa enrere a algunes de les mesures que es van aplicar en el context de la crisi per alleugerir la factura pública de l'Ensenyament, com ara que els terços de jornada es converteixin en mitges, que es redueixin les ràtios d'alumnat a les classes o que es retiri el decret de provisió i perfils i de la intervenció de les direccions en la selecció del professorat.

Els quatre sindicats han comunicat a Ensenyament que si no es satisfan aquestes demandes engegaran un seguit d'assemblees als centres i de mobilitzacions sense descartar la vaga durant la tramitació dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya. La Mesa Sectorial d'Ensenyament es tornarà a reunir abans del 15 d'octubre, segons han acordat ambdues parts.

S’obre la porta a que els centres puguin definir el seu horari

L’avís dels sindicats arriba el mateix dia que el conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, ha assegurat que el seu departament està “avaluant els horaris” amb l'objectiu de fer “unes propostes obertes que territorialment cada centre o entitat territorial vagi definint”.

Bargalló ha explicat que “la uniformitat és dolenta sempre al sistema educatiu” i “en el cas dels horaris és evident”. En un esmorzar informatiu ha explicat que “no es poden plantejar els horaris sense tenir en compte la realitat sociolaboral de l'entorn, però també la geogràfica”. Per això ha criticat que es decidís “compactar l'horari de secundària” perquè “hi ha un horari que funciona a un lloc i no funciona a un altre”. Ha proposat optar “per solucions diferents” als centres, però ha insistit en que no és una decisió que s'hagi de prendre per motius pressupostaris, ja que “l'horari compacte és més fàcil, ens surt a més bon preu”, però “la formació de l'alumne no és millor”.

Un 1-O obert als centres educatius

“Dilluns vinent les escoles han d'obrir amb la seguretat que ningú interromprà els centres i que podran tancar amb les portes amb condicions, amb els vidres com estaven a primera hora del matí”, ha dit el conseller, que ha explicat que el proper 1 d'octubre “és un dia lectiu i per tant hi ha classe, el que vol dir el que la direcció del centre considera cada dia que hi ha classe” i, en aquest sentit, ha recordat que “cada dia hi ha alumnes nostres que van al zoològic o estan debatent l'actualitat”, activitats que es poden fer en “horari lectiu”.

Més música a l'escola primària i als instituts

Preguntat per les hores de música als centres educatius, Bargalló ha dit que “no augmentarem les hores curriculars perquè hi ha propostes i eines a mitjà termini més útils”. Ha explicat que s'estan buscant noves vies “perquè les escoles municipals de música treballin colze a colze amb les escoles de primària i els instituts”.

Cultura religiosa en comptes de religió

Davant una pregunta sobre els professors de religió, Bargalló ha explicat que “algunes escoles concertades d'ideari catòlic han ensenyat el camí a seguir”. Ho ha dit en el sentit que “l'escola pública ha de recollir” l'assignatura de cultura religiosa, que ja fan a alguns centres concertats, perquè “l'escola no és el lloc de la catequesi, sinó de transmissió de coneixement”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article