Fins a 12 entitats badalonines reclamen més col·laboració i innovació per millorar l'atenció social

En un debat, els professionals han presentat xifres d’activitat, aprenentatges i reptes en l'atenció directa a les persones


Fins a 12 entitats socials de Badalona realitzen una atenció directa a un total de 14.654 persones. Aquesta és una de les xifres que s’ha presentat a la taula ‘Què estem fent per millorar l’atenció a les persones?’ al Centre Cultural El Carme de Badalona. A les persones ateses directament s’hi sumen, a més, unes 25.000 persones que participen d’activitats obertes als barris, fruit d’un treball comunitari. Pel que fa als equips humans, a aquestes 12 entitats socials hi treballen gairebé 300 professionals acompanyats de més de 700 persones voluntàries.

L’objectiu de l’acte era precisament donar visibilitat a aquestes xifres i a l’impacte de l’atenció realitzada a la ciutat per part de les entitats socials. Es tracta d’un treball conjunt impulsat per la Fundació Roca i Pi i per onze entitats més que hi estan vinculades. A l’acte, també s’han posat en debat diferents punts de vista sobre els aprenentatges i reptes de les entitats. La potencialitat de les persones ateses, que poden ser font de riquesa i transformació personal i social, ha estat un dels aprenentatges destacats.

Les persones ateses viuen sovint situacions d’alta complexitat i necessiten el suport i acompanyament de les entitats. En el cas de les persones procedents d’altres cultures, són una realitat creixent i els espais d’acollida i integració són essencials per evitar la fractura social, segons van posar de manifest les entitats. La necessitat de fer prevenció, a banda d’atenció, i de donar a conèixer a la població de Badalona les diferents realitats de la ciutat ha estat un altre dels punts que s’han ressaltat, així com la importància del treball comunitari.

L’obertura de les entitats i la interacció entre elles també ha estat un dels punts remarcats: cal col·laborar, compartir coneixements i anar més enllà de la tasca pròpia amb mirada de ciutat. Els reptes: millorar el servei, involucrar i treballar plegats. Seguir millorant en la qualitat, eficàcia i eficiència dels serveis és un dels compromisos i reptes que han manifestat les entitats socials, així com la intenció de buscar maneres més innovadores d’intervenir per respondre a necessitats emergents.

La implicació de la ciutadania és també un dels reptes i per afrontar-ho les entitats socials necessiten involucrar i sensibilitzar. Això pot ajudar a fer créixer la base social i també el nombre de voluntaris compromesos, que la majoria d’entitats necessiten incrementar. Alhora, aquesta implicació de tots els agents, especialment les persones usuàries dels serveis, ha d’incidir sobre la governança de l’organització.

La necessitat de reconeixement de la tasca de les entitats socials per part de les administracions, i la conseqüent aposta pressupostària per contribuir a la sostenibilitat de les entitats, ha estat un dels reptes exposats a la taula-debat dins del repte general de treballar plegats per la transformació social. Precisament la transformació social és l’objectiu de fons on s’han d’enfocar les entitats segons ha destacat el ponent convidat Alfred Vernis, professor d’ESADE i impulsor de projectes d’innovació social i solidaris. Vernis ha animat a les entitats a reivindicar el seu paper, a explicar millor què fan i també a apostar per idees noves, així com a ampliar la mirada a l’àmbit metropolità. També ha considerat que “augmentar el capital social és clau per a les entitats”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article