El Govern vol flexibilitzar el model d’immersió lingüística i reforçar el castellà als centres catalanoparlants

Ensenyament planteja un “procés de renovació” per virar cap a un model més plurilingüe i divers

El Govern està disposat a obrir el meló de la immersió lingüística a Catalunya. El debat està servit. Tot i reconèixer que el model educatiu és un “èxit”, perquè ha permès que el català s’hagi estès en el conjunt de la societat, el Departament d’Ensenyament vol, ara, iniciar un “procés de renovació” per tal de virar cap a un model plurilingüe. Així ho va anunciar el conseller Josep Bargalló en un acte especial al Petit Palau de Barcelona i amb un document que marca el full de ruta a seguir.

Per engegar aquest canvi, el Departament d’Ensenyament es planteja, sense abandonar el fet que la llengua catalana sigui de referència als centres educatius, donar més pes a les altres llengües, entre elles el castellà. De fet, a través d’un tractament integrat de llengües, els centres educatius poden escollir ampliar el nombre de blocs curriculars en una o altra llengua. També pretén donar més importància a l’anglès, el francès, l’alemany o llengües optatives com el xinès o l’àrab.

En concret, però, el punt que ha generat més controvèrsia és el que parla de com acarar l’ús vehicular del castellà en “entorns de catalanització plena”. El pla contempla la possibilitat de donar més importància al castellà en aquests entorns i argumenta que, si el nombre d’hores d’exposició del català no fos suficient per assolir el mateix nivell de català que de castellà, “el centre haurà de decidir, en el seu projecte lingüístic”, incorporar blocs de castellà i “planificar activitats que potenciïn l’expressió oral dels alumnes”. Tanmateix, no concreta el nombre d’hores amb les quals cal avaluar-ho.

En canvi, en entorns on el castellà és la llengua majoritària de l’alumnat del centre, el nou full de ruta planteja només que “el castellà s’ha d’ensenyar com a primera llengua dels alumnes, ja que la portaran de casa i de l’entorn”. A més, considera que l’escola haurà d’aprofundir “en els registres formals de la llengua” i fomentar-ne la diversitat per a aquells alumnes provinents de l’Amèrica Llatina.

En aquest sentit, el conseller Bargalló ha negat que el Govern “vulgui relaxar la immersió lingüística”, però considera positiu que els centres puguin modificar la presència dels diferents idiomes en qualsevol matèria. “El que fem és adequar la didàctica de les llengües a la realitat sociolingüística actual dels nostres centres”, ha argumentat. El conseller també ha remarcat que el català continua sent la llengua vehicular, però ha defensat que “cada centre ha d’adequar-se a quina és la primera llengua del seu alumnat”, per després “ensenyar totes les llengües a partir d’aquesta realitat”.

Per aconseguir-ho, el nou model parteix de la base que cal aprendre els idiomes a través del seu ús en matèries amb contingut, i, per tant, estendre les experiències que s'han fet fins ara a través de l'Aprenentatge integrat de continguts i llengües estrangeres a altres matèries o situacions per abordar les llengües des d'un punt de vista transversal.

Tot i això, la intenció del Departament també va més enllà d'oferir matèries no lingüístiques en altres llengües i aposta per poder incorporar aquests idiomes, ja sigui l'anglès, el francès o l'alemany, les llengües estrangeres que més s'estudien a les escoles, en qualsevol activitat en funció de les possibilitats. Això vol dir, per exemple, poder llegir articles en anglès a classe de biologia o agafar exemples, en castellà, per a la classe de tecnologia.

Més formació de llengües per al professorat

Un dels reptes per implementar aquest nou model és la millora de la formació del professorat i de les pròpies competències lingüístiques en llengües estrangeres, per la qual cosa, el Departament aposta per una formació contínua alhora que defensa la necessitat d'exigir el nivell B2 a tots els professors que s'incorporin al sistema.

El director general de d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Josep Vallcorba, recalca que es planteja com “un mèrit i no un requisit”, però aposta per seguir propiciant aquesta millora a través d'intercanvis, activitats internacionals o estades que permetin ajudar en aquest sentit. L'ajornament per moratòria del requisit del B2 per als graduats “s'ha de mirar de resoldre”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article