Una de freda i una de calenta: la comunitat educativa valora el nou model d’immersió lingüística

La disparitat d’opinions en la proposta de Bargalló sobre l'ús del català a les aules obre el debat en la comunitat educativa


La proposta per “renovar” el model d’immersió lingüística per fer-lo més “multilingüe” ha estat rebut amb disparitat d’opinions entre els agents de la comunitat educativa i en defensa de la llengua catalana. Mentre que per a uns obre la porta a flexibilitzar la immersió, cosa que podria posar en perill el català, per a altres és un debat que s’havia d’abordar davant d’una realitat a les aules cada vegada més diversa. Sigui com sigui, al conseller d’Ensenyament Josep Bargalló li han arribat tants suports com crítiques. Al ‘Social.cat’ les resumim.

Bargalló ha reconegut que la proposta és “un document de debat obert a les aportacions de tothom” i que, per això, arran de la polèmica, ja s’ha reunit amb les exconselleres i amb el president Quim Torra. Segons ha explicat el mateix conseller, feia quatre anys que experts de la conselleria i del Consell d’Europa treballaven l’informe i, malgrat tot, ha admès que potser el document contenia conceptes “que no s’explicaven prou bé” per a un públic general. En cap cas, però, considera que es posi en dubte que el català ha de seguir sent la llengua vehicular a l’educació.

Així ho considera també, per exemple, l’Associació de Mestres Rosa Sensat que, en un fil de piulades, resumia la seva opinió. “No hi veiem més perills dels que hi havia fins ara perquè el català deixi de ser la llengua vehicular de les escoles i els instituts”, explicaven. “No tinc cap sospita que amb el document es vulgui matar el model d'immersió lingüística, sinó que vol posar-lo al dia, en un context sociolingüístic que ha canviat des del segle passat i que continuarà canviant“, deia la presidenta de l’entitat, Francina Martí.

Argumentava l’associació que “el fons del document posa de relleu el que ja s'ha anat fent a les escoles aquests últims anys, com ara donar valor a totes les llengües, perquè siguin conegudes i estimades pels infants, tant les llengües d'origen, com les oficials”.

En un sentit similar s’han expressat la UGT i CC.OO, que consideren que cal avançar cap a un model de “plurilingüisme”, però en el cas de CC.OO creuen que hagués calgut “parlar-ho primer amb la comunitat educativa”. Han alertat, però, que millorar les competències lingüístiques de l’alumnat passa per millorar les condicions de treball i la formació dels professors.

Tanmateix, la proposta no ha estat tan ben acollida pel sindicat majoritari del sector de l’educació, l’USTEC-STEs. El seu portaveu, Ramon Font, ha assegurat, al canal 3/24, que “es vol donar més pes a l’anglès i el castellà” i que això només pot suposar un “retrocés del català”.

També ha lamentat que al sistema educatiu hi ha moltes coses que “no funcionen” i que, precisament, el gran èxit sempre ha estat la immersió, “encara que no s’hagi pogut implementar al 100%”. “Som l’únic lloc de l’Estat que, amb dues llengües oficials, l’alumnat acaba amb competències bones en els dos idiomes”, ha recalcat.

A més, el portaveu ha recalcat que ha trobat a faltar manca de diàleg per part del conseller Bargalló i de consens. De fet, Font ha arribat a afirmar que no s’ha demanat opinió a ningú de la comunitat educativa, i que era la primera vegada que havien vist el document.

En un mateix sentit s’expressa la Plataforma per la Llengua que, en conèixer les parts més polèmiques del document, ha assegurat sentir-se “sorpresa”. Per això, ha reclamat fer-ne algunes modificacions per deixar clar que el català és la llengua vehicular i ha arrencat una reunió amb el Departament d’Ensenyament per entregar aquestes reformulacions en el text.

També l’impulsor del model d’immersió lingüística, Joaquim Arenas, ha expressat a El Nacional crítiques prou dures al document i creu que “el català perd força”. Més moderada ha estat Òmnium Cultural, que ha afirmat en una piulada que estan estudiant el document per poder-ne fer les preguntes pertinents al conseller.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article