“El mòbil ens ajuda a motivar els joves i a ensenyar-los a fer un ús responsable”

El director de l'Institut Torre del Palau de Terrassa defensa que els alumnes tenen menys necessitat d'estar sempre connectats


Utilitzar el telèfon mòbil com a eina pedagògica a les aules ajuda a què els estudiants estiguin “més motivats” i els ensenya a fer un ús “més responsable” de les noves tecnologies. Així ho assegura el director de l'Institut Torre del Palau de Terrassa, Evaristo González, que recorda que aquest centre fa més de 24 anys que va decidir apostar per les TIC com a instrument d'aprenentatge.

Els estudiants d'aquest institut no només poden fer servir el telèfon dintre de classe, sinó que en molts moments aquest aparell esdevé una peça pedagògica essencial. “Han d'aprendre al ritme dels temps actuals”, remarca González que explica que els joves fan servir els mòbils en àmbits com la robòtica o per dissenyar noves aplicacions pel projecte mSchools, però també a català, castellà o anglès, per enregistrar vídeos i converses, participar en jocs en grup o consultar informació.

A l'INS Torre del Palau de Terrassa tots els estudiants tenen telèfon mòbil. Aquest fet, totalment habitual a qualsevol centre de secundària de Catalunya, té especial rellevància en aquest institut, ja que aquests aparells s'han convertit en una eina pedagògica més.

“Fa 24 anys que vam decidir apostar per les noves tecnologies, aquestes han anat evolucionant i nosaltres amb elles, perquè per nosaltres són un bon procediment per treballar i ensenyar”, explica el director del centre, Evaristo González. 

En aquest institut cada alumne disposa d'un ordinador portàtil i els formats digitals tenen un pes rellevant en el procés formatiu. “Tenim llibres digitals, però això no vol dir que en un moment donat utilitzem un suport en paper o que els joves puguin llegir un llibre corrent”, indica.

En aquests context, els telèfons mòbils es fan servir a les aules com una eina pedagògica més amb “finalitats concretes”. Un exempe és el projecte per desenvolupar noves aplicacions per telèfons mòbils en el marc del programa mSchool de la Generalitat o altres àmbits com la robòtica. Així mateix, també els fan servir en altres assignatures troncals com les llengües. “A classe d'anglès fem servir el mòbil per enregistrar converses i fer vídeos”, explica Sergi Folch, un estudiant de quart d'ESO que indica que fer servir el mòbil els ajuda. 

El jove reconeix que "pot arribar a distreure una mica", però adverteix que cal saber discernir entre l'ús lúdic i l'educatiu: "Has de ser tu el que decideixis per què fas servir el telèfon a classe, si no fas cas al mestre et perjudiques i no aprens", assegura.

En aquesta línia s'expressa el director del centre, que remarca que fer servir aquest dispositiu en clau pedagògica ajuda els joves a "veure un altre món en un mòbil i a aprendre a prendre responsabilitat del que consulten i del que comparteixen". 

Alhora comenta que amb eines com els mòbils els estudiants estan "més motivats", però adverteix que la figura del docent segueix sent essencial: "La tecnologia no és la que ensenya, calen programes educatius que introdueixin aquests elements", comenta.

Alumnes amb menys dependència

El responsable de l'INS Torre del Palau també remarca que aquestes pràctiques no incrementen la dependència dels estudiants envers els aparells mòbils. “No és que hi hagi un efecte dissuasori, però com a mínim centrem el telèfon en l'eina que és”, apunta González. Reconeix que aquesta forma de funcionar genera sorpresa entre els estudiants de primer d'ESO que entren nous a l'institut: “Potser el primer mes en fan més ús, però després passen a veure-ho com una cosa natural i quan surten al pati juguen a pilota o van a llegir a la biblioteca”, comenta. 

Afegeix que la presència dels telèfons a les aules i l'escola no genera cap conflicte afegit i que en el que va de curs només han hagut de retirar-li el mòbil a dos joves que no complien amb les normes del centre. 

Per tot plegat el docent es mostra partidari que cada escola sigui autònoma per regular l'ús que fa d'aquests aparells “amb responsabilitat i sense prohibir-los” perquè la finalitat és que els joves “apareguin al ritme dels temps actuals”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article